Vil du også i gang med at træne?

– Med stille og rolig træning og simple styrkeøvelser kan du komme i form imens du arbejder

I OfficeFit oplever vi ofte personer, som er topmotiveret for at komme godt i gang med at bevæge sig på arbejdet. Denne stærke motivation resulterer nogle gange i, at der startes for hårdt ud på cyklen eller gåbåndet, så oplevelsen af effekterne af at bevæge sig måske bliver negative frem for positive.

Denne tendens ser de også i løbeklubben Sparta, hvor flere starter for hårdt ud og derefter stopper med at løbe. Ifølge flere undersøgelser opstår de fleste overbelastningsskader og efterfølgende inaktivitet, fordi der er startet for hårdt og hurtigt op.

Kroppen skal nemlig vænne sig til at bevæge sig mere, lidt ad gangen, således både muskler og ledbånd ikke bliver overbelastet og gør ondt.

Sådan kommer du i form!

For at komme i form til at gå, løbe længere ture eller blive stærkere til fitness eller anden sport, kræver det ikke kun en god kondition som udgangspunkt. For at komme i form til at udføre den sport eller motion som du ønsker, gælder det om at gøre dine muskler og led klar samt øge konditionen løbende, således du ikke får en dårlig oplevelse af, at det var hårdt og at du ikke fik succes med dit mål.

Altså – du skal styrke både din krop og din motivation løbende.

Med OfficeFit’s specialdesignet Kom i form – Challenge, vil du starte stille og roligt op, med lav intensitetstræning og øvelser du kan lave på dit arbejde.  Når du har gennemført denne Challenge, vil du have et stærkt udgangspunkt til at kunne gå eller løbe 5 km, eller anden hård træningsform.

Kom i form Challenge – Giv din sommer et mål

I samarbejde med Sparta Atletik og Motion, som står for Danmarks største løbe-events, har vi lavet et program, som vil forbedre dit udgangspunkt og gøre din krop stærk til at kunne løbe og træne hårdt.

Programmet er lavet som en personlig Challenge, som kan udføres på/eller i forbindelse med dit arbejde, med det OfficeFit udstyr du har tilgængelig. Aktiviteterne kan også laves derhjemme med din egen cykel, trapper og gåture i naturen. For at kunne følge selve Challengen, skal du bruge OfficeFits app.

Alle fire aktiviteter/øvelser i Kom i Form – Challengen vil styrke og udvikle din grundform, således du vil få en bedre oplevelse af at løbe langt og træne hårdt. Du kan også selv supplere med flere øvelser her på Spartas hjemmeside.

4 aktiviteter der styrker din form:

– Lav eller moderat intensitets træning, såsom at gå eller cykle.

– Lunge eller en anden styrketræningsøvelse for store muskelgrupper.

– Stå på vippebræt eller andet underlag som styrker dine fodled.

– Højintensitets træning i korte intervaller, såsom løb, trapper, step eller fitness.

 

Forbedre din kondition ved lav eller moderat intensitet

For at opnå den samme effekt ved højintensitetstræning i 15 min, kan du i stedet bevæge dig ved lav og moderat intensitet i ca. en time.
Træning ved lav intensitet, vil for en begynder, gøre kroppen klar til at yde i både muskler og lunger, og du vil derfor få en bedre oplevelse af at træne.

Styrk din løbestil med Lunges

Når du laver Lunges styrker du de store muskelgrupper, som du også bruger, når du løber eller ved anden træning. Derudover træner du stabiliteten omkring dine fodled, knæ og hofter, som vil forebygge vrid i led og sener samt overbelastningsskader. Øvelsen forbedrer ydermere din løbeteknik, så du kan løbe længere med mindre besvær og belastning. Se flere øvelser her.

Stærke fodled er det vigtigste værktøj til hård træning

Når du løber 1 km. afvikler dine fødder 700-800 gange i jorden. Hvis dine fødder ikke er stærke nok i de små muskler i foden og underbenet, vil løbeturen trætte musklerne og give ømme fødder. Med vippebrættet styrker du de små muskler i underben og fødder, styrker din core og du bliver mere udholdende.

Træning ved høj puls

For at forbedre din kondition skal du både træne ved lav, moderat og høj intensitet, og helst interval. Ved høj intensitet skal din puls være så høj, at du har svært ved at føre en samtale. Jo højere din puls er, jo bedre træner du dit hjerte, til at pumpe mere blod og ilt ud til musklerne.

“Det er afgørende for en god opstart at komme ud ad døren og at supplere med styrketræning.”

​Bliv en “løber”

Som OfficeFitter kan vi gøre en del ved vores grundform ved at bevæge os på arbejdet, men hvis du har lidt mere blod på tanden og måske ønsker at kunne kalde dig for “løber” en dag, så er der en masse hjælp at hente i løbeklubber rundt omkring i Danmark.

Sparta har lavet et udførligt løbeprogram, hvor du i løbet af 10 uger, vil kunne løbe 5 km. Ved at følge programmet vil du kunne mærke en øget motivation, fordi du mærker fremskridt. Du vil undgå skader, fordi du lader kroppen udvikle sig i et fornuftigt tempo. Lægger du for hårdt ud, kan du ende med at få løbeskader, og så løber du ingen steder. Se programmet her Spartas løbeprogram.

Mange løbeklubber rundt omkring i Danmark har også løbehold, hvor nybegyndere kan få den helt rigtige start som løber.

FÅ 3 GODE RÅD TIL HVORDAN DIN SUNDHEDSSTRATEGI BLIVER EN SUCCES

Trine Andersen
Motivationmanager

Tlf. 60 93 44 49

trine@officefit.dk

Linkedin profil

OM OFFICEFIT

OfficeFit er eksperter i bevægelse, adfærd og kultur på arbejdspladsen.

Vi har en klar mission om at ændre den stillesiddende adfærd til en mere aktiv og energisk kultur – og levere totalløsninger, indenfor sundhed og trivsel til virksomheder, der skaber finansiel og menneskelig værdi.