Direktør m. ansvar for service og support

Tlf. 20 41 01 81
ronnie@officefit.dk

Dårligt Arbejdsmiljø? Få bedre fysisk og psykisk arbejdsmiljø

Et dårligt arbejdsmiljø er altafgørende for, om du trives på din arbejdsplads. I de senere år er der kommet større fokus på at udbedre dårligt arbejdsmiljø, men der er stadig mange, der oplever dårlige forhold på arbejdspladsen af flere forskellige årsager.

Men hvad kendetegner et godt arbejdsmiljø? Og hvad kan du selv gøre for at udbedre et dårligt arbejdsmiljø?
Det kan du få svar på her, hvor du kan finde ud af, hvilke tegn, du skal holde øje med på din arbejdsplads samt hvad, du selv kan gøre for at skabe et bedre arbejdsmiljø på din arbejdsplads.

5 tegn på et dårligt arbejdsmiljø:

  1. Der er mange sygemeldinger og sygefravær på din arbejdsplads
  2. Der er ikke fællesskab mellem kollegaerne
  3. Der er stor udskiftning i ansatte (mange opsigelser og/eller fyringer)
  4. Du oplever, at der ikke bliver taget hensyn til de ansattes behov
  5. Ledelsen lytter ikke, når der bliver påpeget problemer – både psykiske, fysiske og sociale

Sådan genkender du et dårligt arbejdsmiljø

Et dårligt arbejdsmiljø kan både være psykisk, fysisk og socialt. Og uanset hvad der skaber det dårlige arbejdsmiljø, kan det være enormt opslidende at være en del af. Det er både skadeligt for dig som ansat og for dig som chef – for det bliver dyrt i længden, når sygefraværet stiger og effektiviteten falder.


Men hvordan genkender man et dårligt arbejdsmiljø, og hvad kan man gøre for at vende skuden?

OfficeFits mission:

Vores mission er at gøre op med de menneskelige og økonomiske konsekvenser, der er forbundet med stillesiddende adfærd. Konsekvenser såsom højt sygefravær, der koster mange virksomheder tid og penge. Konsekvenser som ondt i nakke og skuldre, som mange medarbejdere døjer med dagligt pga. stillesiddende arbejde. Konsekvenser, der findes en løsning for: Bevægelse.

Hvad er et dårligt arbejdsmiljø?

Et dårligt arbejdsmiljø kan både være psykisk, fysisk og socialt betinget. Det kan være  alt fra mobning til ringe fysiske forhold. Overordnet kan man sige, at arbejdsmiljøet er betinget af de relationer og de vilkår, du møder på din arbejdsplads. Et dårligt arbejdsmiljø kan derfor være, hvis ledelsen ikke lytter til de ansatte, eller hvis din kontorstol er forældet, så du får ondt i ryggen. Men et dårligt arbejdsmiljø er ikke et motiverende arbejdsmiljø, og derfor vil det i sidste ende også ramme ledelsen.

 

 

Trives man ikke på arbejdspladsen af enten den ene eller anden årsag, er resultatet ofte det samme:

  • Flere sygemeldinger og større sygefravær
  • Flere der bliver sygemeldt med stress og depressioner
  • Medarbejdere, der er mindre effektive, fordi de ikke er glade, når er de er på arbejde

Vores koncept styrker: sociale relationer, teams og arbejdspladser - gennem bevægelse, glæde og kollegaskab.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har et dårligt arbejdsmiljø?

Hvis du hver dag, du kommer hjem fra arbejde føler dig drænet, nedtrykt og helt energiforladt, tyder meget på, at det er på tide, at der sker ændringer på din arbejdsplads. Men det kan være svært at vide, hvor og hvordan, man skal sætte ind.

Som en del af vores Bevægelseskoncept:

Som kunde hos os får du en fast tilknyttet strategisk sundhedsrådgiver, som du altid kan kontakte, uanset hvilken sundhedsfaglig udfordring du står med.

Hvad er arbejdspladsens ansvar, og hvad kan du selv gøre?

Et dårligt arbejdsmiljø kan både være af fysiske såvel som psykiske årsager. Skyldes det sociale eller psykiske årsager, kan det være svært som ene mand at skabe en løsning. Oplever I problemer som stress, mobning eller andre faktorer, der skaber en ubehagelig stemning, er det ledelsens og dermed arbejdspladsen ansvar at sørge for, at problemerne udbedres.


Ikke to sager er ens, og uanset om det er en enkelt person eller episode, eller det er en hel gruppe, der oplever det, er det vigtigt, at problemet kommer frem i lyset.

Hvis du oplever dårligt arbejdsmiljø:

  • Tal med jeres arbejdsmiljørepræsentant, hvis I har sådan en. Det er denne persons ansvar at sørge for at tage hånd om det psykiske såvel som det fysiske arbejdsmiljø.
  • Tal med dine kollegaer om, hvad I selv kan gøre for at forbedre arbejdsmiljøet.
  • Rejs kritik i samlet flok. Ingen skal stå alene med en kritik, og derfor er det altid en god idé at rejse kritik skriftligt – med alles underskrifter på.
  • Oplever du mobning på arbejdspladsen, har Arbejdstilsynet oprettet en særlig hotline om mobning, hvor du kan søge råd og vejledning.
  • Som en sidste løsning kan I vælge at inddrage arbejdstilsynet, hvor I anonymt kan klage over arbejdsmiljø og arbejdsforhold.

Flere og flere arbejdspladser har succes med at inddrage bevægelse og motion på arbejdspladsen for at skabe et bedre miljø og gladere medarbejdere.

Alt dette får du, når du tegner en abonnementsaftale på vores Bevægelseskoncept:

Hvad kan du selv gøre for at bidrage til større trivsel på arbejdspladsen?

  • Vær en god kollega ved at være opmærksom på andres behov
  • Bliv god til at genkende nogle af de mest almindelige tegn på stress
  • Vær opmærksom på, om der er balance mellem krav, ressourcer og forventninger til dig og dine kollegaer
  • Bliv bedre til at genkende dine egne faresignaler på stress
  • Bliv bedre til at slappe af og være fysisk aktiv
  • Lyt til dine kollegaer, og husk at spørge ind til dem
  • Vær ikke bange for at lave lidt spas og løjer, når det passer ind – det kan gøre det nemmere at komme igennem en hård periode/dag, hvis I kan grine lidt af det hele

Bevægelse og motion kan påvirke arbejdsmiljøet i den rigtige retning

Sunde medarbejdere er gladere medarbejdere. Og selvom det at bevæge sig giver god mening for de fleste, kan det være svært at finde tiden til det på arbejdet. Har du et stillesiddende kontorjob, glemmer du i løbet af dagen at røre dig, og det påvirker ikke ligefrem energien eller overskuddet i den rigtige retning. Udover at gavne den enkelte, kan små fælles indslag med fokus på bevægelse være med til at skabe mere og bedre sammenhold på arbejdspladsen. Men hvordan kommer man lige i gang?

 

Det vigtigste er at sørge for, at styrkeøvelser og bevægelse bliver en helt naturlig del af arbejdsdagen. Det er en gevinst for den enkelte medarbejder, for fællesskabet og i sidste ende for virksomheden.

Derfor er styrkeøvelser og bevægelse på arbejdspladsen vigtigt

  • Styrkeøvelser og bevægelse giver den enkelte medarbejder færre smerter i muskler og led
  • Motion påvirker medarbejderens trivsel og tilfredshed i arbejdet
  • Bevægelse giver mere energi og i sidste ende mere effektive medarbejdere
  • Mere bevægelse giver mindre sygefravær
  • Fælles træning og bevægelse styrker fællesskabet og giver mere sammenhold på arbejdspladsen
Som en del af vores Bevægelseskoncept:

Vores koncept styrker: sociale relationer, teams og arbejdspladser – gennem bevægelse, glæde og kollegaskab.

Få gratis tips og tricks til (mere) bevægelse

Rom blev ikke bygget på én dag, og på samme måde kan det tage tid at skabe gode, sunde rutiner på arbejdspladsen. Som kunde hos os får du en fast tilknyttet strategisk sundhedsrådgiver, som du altid kan kontakte, uanset hvilken sundhedsfaglig udfordring du står med. Vores Bevægelseskoncept hjælper dig med at fremme sundhed og trivsel i din virksomhed. Derfor bør du investere i bevægelse i arbejdstiden. Vi klarer alt det praktiske: levering, opsætning, kickoff, service, vedligehold – og gennem vores motivationsteam, OfficeFit App og OfficeFit Calendar hjælper vi dig med at skabe en (mere) aktiv og energisk virksomhedskultur.

Her får du et par gratis tips og tricks til at få mere bevægelse på arbejdspladsen:

Lav små konkurrencer – hvem går flest skridt på en dag? Hvem forbrænder flest kalorier, eller hvem sidder mindst ned ved deres hævesænkebord?

 

Start i det små, og skab gode rutiner– sæt faste tidspunkter for, hvornår du står op, og hvornår du sidder ned ved computeren, stil printeren langt væk, og sørg for at holde små pauser.

 

Hold små pauser – hold mikropauser en gang i timen. Gå ud og hent kaffe, eller stræk benene.

 

Skift stilling ofte– udover at skifte mellem at stå op og sidde ned, er det en god idé ofte at skifte stilling, så du ikke altid er fastlåst i den samme stilling.

 

Lav aftaler med dine kollegaer– på den måde kan I minde hinanden om at røre jer, måske gå en lille tur sammen, eller minde hinanden på, at I skal huske at bruge jeres hævesænkeborde.

Med hjælp fra vores motivationsteam, OfficeFit App og OfficeFit Calender kan vi hjælpe dig og dine kollegaer med at opbygge nye og sunde vaner

Et godt arbejdsmiljø giver gladere medarbejdere

Et godt arbejdsmiljø er essentielt for, om medarbejderne har det godt. Der er mange gode grunde til, at man altid bør arbejde med trivsel på arbejdspladsen – for gladere medarbejdere bliver længere i deres job, de er mere effektive, og de præsterer bedre. Så alt i alt er det en rigtig god investering at sørge for, at alle har det godt på arbejdspladsen.

Derfor er det vigtigt at skabe et godt arbejdsmiljø

  • Glade og sunde medarbejdere er mindre syge
  • Glade og tilfredse medarbejdere er mere motiverede i deres arbejde og bedre til at finde nye, bedre løsninger
  • Gladere medarbejdere er mere omstillingsparate og bedre til at håndtere forandringer
  • Gladere medarbejdere har nemmere ved at arbejde sammen
  • Glade medarbejdere har mere overskud til at håndtere deres kollegaer og skabe god stemning – god stemning smitter
  • Tilfredse medarbejdere er mindre tilbøjelige til at søge andre jobs uden for virksomheden
  • Glade medarbejdere, der trives, er mere effektive og begår færre fejl

Alt dette får du, når du tegner en abonnementsaftale på vores Bevægelseskoncept:

Share on facebook
Share on linkedin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *