Aktiv undervisning

Klasselokalet er Danmarks vigtigste rum

Vi ved at det styrker helbredet, indlæringsevnen og giver mere arbejdsro i klasselokalet, hvis eleverne har mulighed for at stå op, skabe variation eller bevægelse i timerne, b.la. ved brug af skolecykler og skoleborde med hæve-sænke funktion. Børns arbejdsmiljø skal tages lige så alvorligt som de voksnes. På vores arbejdspladser er det i dag mere eller mindre standard at finde hæve-sænke borde, som skal fremme helbred, arbejdsro og kreativitet.

Burde det ikke også være sådan for vores børn?

Vi tilbyder konceptløsninger og produkter der understøtter bevægelse i undervisningen:

  • Koncept – Det aktive undervisningslokale by OfficeFit.
  • Skolecykel
  • Skolebord med hæve-sænke funktion
  • Afskærmning på skolebord
  • Siddebold
  • Pop aktivitets-stand

Skolecykel 

Med skolecyklen kan elever bevæge sig i mens de sidder og lytter, samt laver opgaver. Skolecyklen kan justeres i højden og passer til alle børn i folkeskolen. Der er en let modstand på skolecyklen når der trædes i pedalerne, som er tilpasset således, at eleverne kan holde fokus og ikke blive forpustet.

Conrad fra Nørre Nissum Skole fortæller:

“Man arbejder hurtigere, det bliver ikke kedeligt på samme måde”

 

Skolebord med hæve-sænke funktion

Skolebordet er nemt at justere for børn i alle aldre. En gasfjeder gør det let at hæve eller sænke bordet, der kræves ingen strøm. Bordpladen på skolebordet er Marmoleum Decibel og har en lyddæmpende overflade, som er slidstærk, smudsafvisende og nem at rengøre. Skolebordet har to kroge – én til at hænge aflastningsmåtte på, og én til en bordskærm eller skoletaske. Laveste siddehøjde på skolebordet er 73 cm og højeste ståhøjde er 117 cm.

Kontakt os for at høre mere 

Er du interesseret i aktiv undervisning, og vil du gerne høre mere, kan du kontakte Camilla Rysholt på 70 74 70 88.

Forskning

WHOs anbefalinger vedrørende fysisk aktivitet for børn i alderen 5 – 17 år

Børn og unge i alderen 5-17 år bør dagligt bruge mindst 60 minutter på fysisk aktivitet moderat til høj intensitet. Fysisk aktivitet inkluderer leg, spil, sport, transport, beskæftigelse, rekreation, idræt eller anden planlagt motion, inden for rammerne af familien, skolen og samfundsaktiviteter. Mere end 60 minutter giver yderligere fordele for sundheden. Det meste af den daglige fysiske aktivitet bør være bevægelse af moderat intensitet. Højintensitets træning bør gennemføres mindst 3 gange per uge.

Men fysisk aktivitet behøver ikke kun at være idræt

Et aktivt arbejdsmiljø giver mere kvikke elever, som lettere kan koncentrere sig og få mere lyst til at lære. Ved at give børnene mulighed for at stå op og arbejde så skaber vi et naturligt indslag af aktivitet i klasseværelset. Det har vist sig, at bare 10 minutters aktivitet per time modvirker negative effekter af stillesiddende adfærd.

68% bedre indlæring igennem bevægelse

I en undersøgelse hvor 12 skoler, med i alt 26 klasser deltog, er det bevist hvordan mere idræt i skoleugen påvirker det faglige niveau. Klasserne blev ved lodtrækning inddelt i 4 grupper:

Gruppe 1: 2 timers idræt
Gruppe 2: 6 timers idræt
Gruppe 3: 2 timers idræt og aktiv matematik
Gruppe 4: 6 timers idræt og aktiv matematik

Som udgangspunkt var klasserne lige gode til matematik. Det var skolelederne, som havde tilmeldt skolerne til forsøget, så der var ikke tale om lærere, der på forhånd var særligt motiverede for forsøget. Inden forsøget fik lærerne med aktiv matematik et kursus på 12 timer. Aktiv matematik indebærer, at eleverne 15 minutter i hver matematiktime laver læringsrelevant bevægelse.

Efter et års forsøg viste testen, at gruppe 2 klarede sig 16 procent bedre i matematik test end gruppe 1. Hvor gruppe 3 klarede sig 35 procent bedre, mens gruppe 4 klarede sig 68 procent bedre.

Forsøget er beskrevet af Mona Have, forsker i bevægelse på Syddansk Universitet

Test over 2 år gennemført på tre forskellige skoler i 24 skoleklasser i Texas, USA.

Læs om de sundhedsmæssige effekter på elevernes BMI efter testperiode med anvendelse af hæve-sænke borde i klasselokalerne. Læs mere på American Journal of Public Health, USA (engelsk artikel).

 

Udtalelser

Kombinationen af at bevæge sig på den aktive station samtidig med du laver skolearbejde, er med til at stimulere hjernen til at holde fokus. Dermed kan man ”blive” ved sin opgave, i stedet for, at man mister koncentrationen og forsvinder væk. Der er elever i afdelingen, helt ned til 4. klasse, der tilkendegiver, at deres arbejde ikke bliver så godt, hvis ikke de kan komme på gåbåndet.

Jan Peters

Afdelingsleder, Højvangskolen

Med den nye skolereform fra 2014 blev det indskærpet, at man skulle prioritere bevægelse på de danske skoler til glæde for eleverne og deres sundhed. Løsningen på denne udfordring har vi fundet igennem det aktive undervisningslokale og er blevet rigtig glade for det.  

Katja Kjær Rask

Vice skoleleder , GL. Hasseris skole

Kontakt os for at høre mere 

Er du interesseret i aktiv undervisning, og vil du gerne høre mere, kan du kontakte Camilla Rysholt på 70 74 70 88.