Strategisk sundhedsrådgiver

Cand.scient i Idræt & Sundhed

Tlf. 20 41 01 81
sebastian@officefit.dk

Derfor skal du bevæge dig på arbejdet

Måske tænker du: ”Hvorfor skal jeg bevæge mig på arbejdspladsen, og hvorfor dog imens jeg arbejder?”. Måske synes du, at du bevæger dig rigeligt i din fritid, når du cykler, løber, er i fitness eller spiller fodbold.

Det kan også være, at du egentlig godt ved, at du burde bevæge dig lidt mere. Du vil egentlig også gerne, men i en travl hverdag med børn, logistik og madpakker. Der er det ikke lige bevægelse, der bliver prioriteret.

Det er lige hér, at vores Bevægelseskoncept kommer ind i billedet. Forskning viser, at det ikke er nok ”bare” at dyrke 1 times motion 2 eller 3 gange om ugen. Og så tro, at man kan sætte sig godt til rette i kontorstolen eller sofaen resten af ugen. Det eneste der kan kompensere for stillesiddende adfærd, er ved ikke at sidde stille. Når sundhedsstyrelsen anbefaler, at vi bevæger os 30 min om dagen ved moderat intensitet. Så er det udover alle dagligdags aktiviteter, som vi ellers laver. Som f. eks at:

  • slå græs
  • gøre rent
  • gå tur med hunden
  • lege med børnene
  • stå op og arbejde
  • gå ned og handle

De dagligdags aktiviteter kan være svære at lave, hvis man har et stillesiddende arbejde. Hvor computeren er ens primære arbejdsredskab.

Når sundhedsstyrelsen anbefaler, at vi bevæger os 30 min om dagen ved moderat intensitet , så er det udover alle dagligdags aktiviteter, som vi ellers laver.

Det sker der med kroppen, når du bevæger dig

Det viser sig, at når du bevæger dig og varierer dine arbejdsstillinger i løbet af dagen, så øges blodgennemstrømningen i kroppen. På den måde får du via blodet transporteret mere ilt ud til alle dine celler, heriblandt kroppens muskler og ikke mindst din hjerne.

Få blod til musklerne med bevægelse

Måske du kender til at blive øm i enten nakke, ryg eller skuldre, når du sidder meget stille i løbet af dagen med statisk arbejde. Det kan netop være fordi, du ikke får nok blod ud til musklerne. Så går dine muskler i en form for ”dvaletilstand”, hvor kroppen reelt set ikke tror du har brug for musklerne. Når du ikke bruger musklerne, hvorfor skulle kroppen så bruge energi på at sende ilt derud? Derfor bliver dine muskler stive og anspændte, og dét skaber smerter i de pågældende muskler.

Bevægelse øger energiniveauet, kreativiteten og hukommelsen

Udover ømhed i muskler og led, oplever mange at blive tappet for energi og overskud ved at sidde ned hele dagen. Både sidst på dagen i deres arbejdsdag, men også når de kommer hjem. Her er blodtilførslen igen en af synderne. Når vi skal have blod til hjernen, arbejder vi mod tyngdekraften. Vi skal derfor virkelig have stimuleret vores venepumper, så vi kan få pumpet noget blod hele vejen op i hjernen.

Det kan vi f.eks. få ved at rejse os op ved hæve-sænke bordet, eller træde lidt rundt i pedalerne på en kontorcykel. Med blodet får vi mere ilt til hjernen og dermed mere energi til arbejdsdagen – og til når du kommer hjem fra arbejde. Samtidig viser det sig at øget ilttilførsel til hjernen også giver øget kreativitet, hukommelse og gør dig bedre til at fokusere.

Alt dette får du, når du tegner en abonnementsaftale på vores Bevægelseskoncept:

Vær effektiv - Bevæg dig på arbejde

Den energi og overskud du kommer hjem med, kan du bruge på din samvittighedskonto. Det gør nemlig ikke så meget nu, at du ikke tager i fitnesscenteret og træner efter arbejde eller om aftenen. For nu har du ikke bare siddet stille hele dagen, du har allerede cyklet 5 eller 10 km, eller gået 7000 skridt på dit gå-bånd. Og du har ovenikøbet gjort det imens du arbejdede. Endda med endnu mere overskud og effektivitet end ellers.

Vores koncept styrker: sociale relationer, teams og arbejdspladser – gennem bevægelse, glæde og kollegaskab.

Bevægelse styrker fællesskabet

Pludselig er du også blevet en del af det der fællesskab, som rigtig mange mennesker har indenfor bevægelse og sundhed. Måske har du i lang tid siddet i kantinen og hørt på ham cykelmyggen, som bare altid er fyldt med energi når han møder på arbejde. Han har altid en historie om hvordan han i går lige cyklede 50 km, som var dét det nemmeste i verden.

Måske har du i lang tid syntes han var møgirriterende, men nu kan du rent faktisk godt begynde at mærke hvor det er han får den energi fra. Samtidig begynder cykelmyggen at have respekt for hende nede fra bogholderiet, som han i lang tid har prøvet at få i gang. Nu er hun pludselig begyndt at stå op 3 timer om dagen, og det er egentlig ret sejt i hans optik. Pludselig begynder dem, som måske aldrig har været så vilde med at udstille sig selv nede i fitnesscenteret. Eller måske ikke lige var dem der blev valgt først til rundbold i skolen, at blive nogle af dem, der går forrest på arbejdspladsen i forhold til at få et sundt arbejdsmiljø.

Vi hjælper dig med at fremme sundhed og bevægelse i arbejdstiden

Et sundt arbejdsmiljø har også fokus på bevægelse sociale relationer

Et arbejdsmiljø, hvor alle er en del af et fællesskab med fokus på sundhed. Et godt arbejdsmiljø er der, hvor man ikke bare går på arbejde og passer sit. Men hvor der også er fokus på det sociale og trivslen indbyrdes imellem kollegaerne.

Samtidig får du som medarbejder en følelse af, at du har en helt unik arbejdsplads. Hvor din arbejdsgiver giver plads til, at der skal være fokus på sundhed og trivsel. Hvem vil ikke gerne gi’ lidt ekstra, når presset et højest, og opgaverne er lidt flere end normalt, når man har en arbejdsgiver der rent faktisk bekymrer sig om sin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *