FAQ - Hvordan kan bevægelse integreres i praksis på en arbejdsplads?

Jeg har en lille video til dig på 37 sekunder 👀, der (hurtigt) viser dig, hvordan bevægelse kan integreres i praksis på en arbejdsplads.

Jeg har optaget den på min telefon, og som du kan se, så er der mange ligheder mellem et OfficeFit kontormiljø og et klassisk kontormiljø – rene, lige og sterile linjer i sort, grå og hvid med konferencelokaler og whiteboardtavler. Der hvor vi adskiller os 100% er, når det kommer til at tilbyde bevægelse og variation til alle medarbejdere.

 

 

Hos os har du mulighed for at vælge en skrivebordsplads, hvor der står et gåbånd fast. Hvis du vil sidde ned (det gør vi også), har du to muligheder; du kan enten vælge mellem en vippestol eller en back app stol. Begge stole kan placeres ovenpå et gåbånd, så du kan skifte mellem at gå og sidde (vi er ikke fanatiske). Udover det, har begge stole også den fordel, at de aktiverer muskler i ryggen og maven. På den måde undgår du at sidde fastlås, hvilket ofte er årsag til ondt i lænden.

Der er også skrivebordspladser, hvor der ikke står et gåbånd

Vi har også skrivebordspladser, hvor der ikke står et gåbånd. Her kan du alternativt hente en cykel, der typisk står parkeret i båse langs væggen, ligesom biler på en parkeringsplads. Du kan også vælge at stå op på en aflastningsmåtte eller et vippebræt.

 

Det er ’næsten’ et fy-ord hos os, men du finder også almindelige stole i konferencelokalet, til når vi har gæster (for det meste). Udover gåbånd og kontorcykler, har vi også en Aktivitetstand med redskaber og flere folder med øvelser (fik du øje på dem?). Både redskaber og øvelser er egnet og tilrettelagt efter, at du kan bruge dem på kontoret – og gennem små pauser i hverdagen kan du undgå de typiske kontorskader såsom lændesmerter, ondt i nakken og spændingshovedpine.

Efter 9 måneder var produktiviteten øget

Det er ikke ’kun’ hos os, hvor bevægelse og variation er en naturlig del af arbejdslivet. Jeg vil gerne fremhæve Regionspsykiatrien Vest. Tilbage i 2016 blev 70 medarbejdere samlet til én enhed. Det gav lidt uro, og der blev derfor udarbejdet ’Kulturens 10 bud’. Et af buddene gik bl.a. ud på at prioritere tiltag, som kunne forbedre det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.

At fremme sundhed har skabt tydelige resultater

Udover at Sekretariatet hos Regionspsykiatrien Vest har oplevet, at sygefraværet er faldet fra 12,5 til kun 2,8 sygefraværsdage pr. medarbejder pr. år., har ledelsen også oplevet, at produktiviteten er øget.

 

På baggrund af et dataudtræk foretaget af ledelsen har man noteret, at antallet af skrevne journaler og diktater er øget – og niveauet generelt har ligget højere end de 3 foregående år i samme periode.

 

Den positive udvikling kan dog ikke alene tilskrives OfficeFits Bevægelseskoncept, men skyldes også, at ledelsen har været proaktiv og har skabt rammerne for et bedre arbejdsmiljø og en højere arbejdsglæde.

Bevægelseskonceptet er mere end en pakke med aktivt kontorudstyr

Vores Bevægelseskoncept er mere end ’bare’ kontorudstyr. Det er et samlet koncept, der arbejder holistisk med sundhed og trivsel, og derfor er kultur og adfærd lige så vigtige ’elementer’.

 

 

Konceptet indeholder flere motivationsstyrkende ’elementer’. For eksempel starter vi altid med et kickoff, som sikrer starten på en ny og aktiv kultur. Et kickoff varer 60 minutter og er for alle ledere og medarbejdere. Oplægget giver indsigt i fordelene ved daglig bevægelse og en forståelse for, hvorfor en varierende og aktiv arbejdsstilling er et must (ikke ’bare’ nice-to-have).

 

 

Et andet eksempel er OfficeFits app, hvor det er muligt:

  • At sætte personlige mål og gennemføre udfordringer
  • At udfordre kollegaer, andre afdelinger eller virksomheder
  • At se og sammenlign jeres virksomheds resultater med andre virksomheder
  • At sammensætte forebyggende øvelser

Alt dette får du, når du tegner en abonnementsaftale på vores Bevægelseskoncept:

Kilder:

  1. Interview m. Jan Rosenbjerg Albertsen, Sekretariatsleder, Psykiatri og Social i Region Midtjylland
Share on facebook
Share on linkedin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *