Strategisk sundhedsrådgiver

Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed

Tlf. 20 41 01 81
nanna@officefit.dk

Motion i arbejdstiden

Sundhed er et område, som spænder vidt. Det fylder rigtigt meget på flere områder – både for dig som individ og for samfundet generelt set. Sundhed store krav til stillingtagen på flere niveauer, og til flere aspekter i vores hverdag. Og det gør den af god grund. 

Vi har alle et ansvar, som vi bør tage op til overvejelse. Og når det kommer til forebyggelse, så kan arbejdspladsen være en medvirkende spiller, og være med til at tage ansvar for en forebyggende indsats. Dette kan gribes an på flere måder. Men det handler om prioritering og om at vælge de rette tiltag, som vil skabe værdi for både dig og for virksomheden.  Har du og din arbejdsplads også haft en dialog om, hvorledes I kan komme i mål med at forbedre den fysiske og mentale sundhed på din arbejdsplads? Måske har I snakket om initiativer indenfor motion?

Motion i arbejdstiden – handler det om dét?

Mange vil benytte sig af formuleringen; ”motion på arbejdspladsen” og ”motion i arbejdstiden” når det skal handle om at forbedre den fysiske og mentale sundhed hos medarbejderne. Men der findes et hav af måder og metoder, hvorpå motion i arbejdstiden kan praktiseres og implementeres. Nogle kræver dog oftest planlægning, prioritering, hensyntagen og måske endda kompromiser fra virksomhedens side. Hos os har vi en helt anden vinkel på det. Vi vælger at kalde det noget andet end træning eller motion i arbejdstiden. 

For os handler det meget mere om bevægelse og variation i din arbejdstid, frem for ”motion i arbejdstiden”.

Vi beskæftiger os altså derfor med bevægelse i arbejdstiden, da dette for os giver langt mere mening, når det kommer til sundhed og forebyggelse. Og det er langt nemmere at implementere. Det er måske nyt for dig at høre denne formulering. Der er bare rigtigt mange gavnlige effekter at hente ved at være opmærksom på at implementere mere kontinuerlig bevægelse dagen igennem. Og som en erstatning for de stillesiddende og ensidige stillinger, som en arbejdsdag oftest bærer præg af. Det er igennem mere bevægelse i arbejdstiden, du kan hente de helt store sundhedsmæssige gevinster.

Motion er sundt – men kompenserer ikke for stillesiddende arbejde

Som så mange andre, bruger du sikkert mange timer på stillesiddende arbejde. Og dét har flere negativer konsekvenser for din sundhed.

Motion er sundt. Men samtidig viser al forskning, at en times koncentreret og struktureret motion pr. dag desværre ikke kompenserer for de mange timers stillesiddende arbejde. Det er vigtigt, at du laver så mange bevægelser i løbet af arbejdsdagen som muligt. Din krop er bygget til at bevæge sig og blive brugt. Derfor er selv stillesiddende arbejde en rigtig stor belastning. Også selv om du har en god stol og andet ergonomisk udstyr. Fordi vi er skabt til at være i bevægelse for at fungere optimalt. Derfor: bevæg dig i løbet af dagen, hvis du vil holde dig sund og sørge for, at din krop fungerer optimalt. Vigtigheden af kontinuerlig bevægelse for dig kan ikke understreges nok.

Det handler om bevægelse – ikke motion

Vi har en mission om at komme den stillesiddende adfærd til livs gennem vores Bevægelseskoncept, som tilbyder bevægelse i arbejdstiden. 

Bevægelse i arbejdstiden er ikke lig med:

  • sved på panden
  • afsætning af tid til tøjskifte
  • mindre tid til at arbejde

I stedet handler bevægelse i arbejdstiden om at bevæge sig kontinuerligt – og det handler om: 

  • bevægelse ved lav intensitet
  • variation i arbejdsstillinger
  • forebyggelse af skader
  • mere energi og ilt til de arbejdende muskler
  • mere ilt til hjernen

Med den kontinuerlige bevægelse, vil du opleve gavnlige effekter, såsom:

 

  • Forebyggelse af en lang række livsstilssygdomme
  • Mere energi
  • Bedre humør
  • Du bliver mere produktiv og kreativ, og får en bedre hukommelse
  • Færre arbejdsrelaterede gener og smerter, ondt i ryggen, lændesmerter m.v.
  • Længere levealder
  • Mindre stresset
  • Bedre livskvalitet, uden begrænsninger

Alt dette er hvad bevægelse i arbejdstiden kan bidrage til. Og ved du hvad? Den helt store bonus ligger i at det kan laves imens du passer dit arbejde, og ovenikøbet får mere energi og glæde til at udføre dit arbejde.

Boost dit energiniveau gennem bevægelse

Der er ingen tvivl om, hvor vigtig bevægelse er for dit velbefindende og din generelle sundhed. Derfor er det en rigtig god idé at få mere bevægelse ind i hverdagen. Og det gælder også på din arbejdsplads. Det kan rent faktisk også give dig ny og mere energi, tilføre en bedre dynamik og styrke fællesskab på arbejdspladsen. Hvem vil ikke gerne have det?

Du har måske selv mærket den positive indvirkning som bevægelse og aktivitet kan have på din fysiske tilstand og dit humør – men måske har du svært ved at få tiden til at slå til. Lige præcis derfor er arbejdstiden også ideel at bruge. 

Prøv at tænk over det, du tilbringer faktisk omkring 1/3 del af døgnets timer på dit arbejde. Lad os anskue dette som en åben mulighed for at udnytte dette tidsrum til at få implementeret mere bevægelse ind i din dag. Tag de forebyggende briller på og prøv at anskue det som en investering i dig selv og dit helbred, men også i virksomheden.

Arbejdspladsen er en oplagt arena for bevægelse og implementering af diverse sundhedstiltag. Hver dag er arbejdspladsen centrum for at mennesker mødes, arbejder mod det samme formål. Og mennesker som er sammen i et fastlagt tidsrum hver dag. Derfor er arbejdspladsen ideel for initiativer og tiltag, som har et forebyggende formål. Det er en god investering.

Udnyt fællesskabet – og bak op om hinanden

En anden kæmpe fordel, som er værd at udnytte, er fællesskabet på arbejdspladsen. Fællesskabet er en faktor, som via et sundhedstiltag både kan have effekt som katalysator for at opretholde motivationen og gejsten, men i særdeleshed også noget som kan dyrkes og styrkes gennem et fælles projekt, som øget bevægelse kan og bør udvikle sig til.

Måske er du eller en af dine kollegaer nogle af dem som oplever, at det kan være svært at opretholde motivationen alene. Udnyt fællesskabet, bak op om hinanden og giv det ekstra skulderklap, som din kollega måske har brug for. Det vil på alle måder være essentielt for, at I som arbejdsplads får succes – det vil gøre det til en fælles indsats, og dermed gøre det nemmere og sjovere!

Er det også de begrænsende og udfordrende spørgsmål som stiller sig i kø hos dig, når du skal udtænke og prioritere hvorledes I skal komme i gang på din arbejdsplads?

Vi er ekspert, når det kommer til bevægelse i arbejdstiden

Vi har stor erfaring med bevægelse i arbejdstiden og kan med ro i stemmen sige, at vi er eksperter på området. Det afgørende er at skabe nogle rammer for at tiltagene har en vedvarende og fastholdende effekt, så motivationen hos medarbejderne vedligeholdes. 

Gennem vores Bevægelseskoncept sætter vi bl.a. skarpt fokus på kultur og adfærd. Disse to ting er nemlig nøgleordene for, om du og din virksomhed vil få succes med bevægelse på din arbejdsplads. Og du vil blive overrasket over hvad små justeringer og vaneændringer vil gøre for dig, når vi taler om bevægelse i arbejdstiden. Det vil både give et hurtigt afkast på kort sigt, men også noget du i høj grad vil mærke på den lange bane. 

Ved at du vælger at investere i øget bevægelse i arbejdstiden, vil der primært være to aspekter som er værd at kigge på, når vi snakker om værdiskabelse for dig og virksomheden. Du vil både opnå menneskelig værdi på parametre som bl.a. øget trivsel, velvære, mindre stress, bedre arbejdsmiljø, og gladere medarbejdere. Derudover vil du samtidig opnå en finansiel værdi, i form af f.eks. nedsat sygefravær og mere produktivitet og effektivitet – det er på alle måder en god investering. 

Kort sagt: Øgede muligheder for bevægelse i arbejdstiden betaler sig – for alle parter.

Alt dette får du, når du tegner en abonnementsaftale på vores Bevægelseskoncept:

Share on facebook
Share on linkedin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *