Strategisk sundhedsrådgiver
Cand.scient i Idræt & Sundhed

Tlf. 20 41 01 81
jonas@officefit.dk

4 tips: Sådan ændrer du dine vaner på arbejde

Vaner er magtfulde, og en mindre god vane kan være svær at ændre, hvis den først har fået lov til at blive.

 

Stillesiddende adfærd er en vane, der dominerer manges hverdag i dag, og særligt på arbejdspladser er problemet enormt. Mange sidder ned i bilen på vej til arbejde, parkerer tættest på døren, når de møder ind, sidder det meste af dagen på arbejde og igen, når de kører hjem, og ofte smider de sig på sofaen, når de endelig er hjemme.

For at kunne ændre de dårlige vaner med stillesiddende adfærd er det vigtigt at forstå den rolle, vaner spiller i din hverdag, og hvorfor de er så svære at ændre. I dette blogindlæg giver vi dig 4 tips til, hvordan du kan ændre dine dårlige vaner og skabe nye aktive vaner på arbejde.

Gode og dårlige vaner

Vaner – uanset om de er ’gode’ eller ’dårlige’ – er automatiske handlinger, som du bruger en lav mængde energi på at udføre. Når du børster tænder hver morgen og aften uden at tænke over det, eller når du automatisk tager sikkerhedsselen på i bilen, er der tale om gode vaner. Dårlige vaner derimod kan f.eks. være, når du sidder ned hele dagen på arbejde eller per automatik parkerer tættest på indgangen til supermarkedet, når du skal handle ind.

Hvorfor er vaner så svære at ændre?

Det at ændre vaner er svært, også når det handler om at bryde den stillesiddende adfærd og skabe nye aktive vaner. Når det så er sagt, så handler det alt sammen om hjernens system 1 og system 2 – de to systemer, du bruger til at træffe beslutninger.

System 1 er hurtigt, automatisk, ukontrolleret, ubevidst og intuitivt. Det er altså her, de automatiske vaner (tandbørstningen og selen i bilen) hører til. System 2 er derimod langsomt, reflekteret, kontrolleret og bevidst. Når du skal koncentrere dig om noget kompliceret, som f.eks. at læse fagstof eller lave en marketingsstrategi, er det her, det sker – og det kræver både energi og tid.

Faktisk bruger du samlet set kun 5% af din tid i system 2 og dermed de resterende 95% i system 1. Så er det pludselig ikke så mærkeligt, at vaner (som foregår i system 1) har så stor en magt, fordi alt går hurtigt og sker stort set automatisk.

Sådan gør du bevægelse til en vane på arbejde

Når du skal ændre de dårlige vaner med stillesiddende adfærd og danne nye gode vaner med bevægelse i løbet af dagen, er der 4 vigtige steps, du skal overveje:

1) Gør op med dig selv, hvad du vil

 

Start med at spørge dig selv om:

 

  • Hvilken form for bevægelse du gerne vil lave?
  • Hvornår på dagen det kan lade sig gøre for dig?
  • Hvem du skal lave det sammen med? (Selv eller med dine kollegaer)

 

Når du har styr på disse spørgsmål, er det nemmere for dig at finde frem til de barrierer, der står i vejen for, at du bevæger dig mere i løbet af dagen. Gør det så konkret og håndgribeligt som muligt, så du ikke skal bruge en masse system 2-energi på at oversætte det, og det derfor ikke bliver eksekveret.

2) Hvad står i vejen for, at du bevæger dig på arbejde?

 

Hvad forhindrer dig f.eks. i at bruge kontorcyklen, imens du arbejder? Står cyklen måske for langt væk til, at du orker at hente den? Er cyklen gået i stykker? Glemmer du at sætte dig op på den i løbet af dagen? Overvej, hvad det er, der forhindrer dig i at bevæge dig, imens du arbejder.

3) Fastlæg dine ’triggere’

Når du har fundet frem til barriererne, skal du bestemme dig for nogle “hints”, der kan få dig til at bevæge dig mere på arbejde.

 

Er barrieren, at kontorcyklen står for langt væk fra dit skrivebord, kan du f.eks. vælge at placere den foran dit skrivebord (eller meget tæt derpå), så du ikke kan undgå at se den, når du møder ind. Er barrieren, at du glemmer at bruge cyklen i løbet af dagen, så sæt en fast alarm på din mobil, som minder dig om at bruge den på bestemte tidspunkter.

4) Beløn dig selv

 

Hjernen husker belønninger, og dét er vigtigt for at opbygge nye vaner. Bestem dig derfor for, hvad din belønning skal være, når du har været aktiv på arbejde. Få f.eks. en kollega til at give dig en highfive, eller beløn dig selv med en dejlig kop kaffe, efter du har cyklet dagens distance.

 

Det kan også være, at det fungerer bedre for dig, at du belønner dig selv med noget, når du kommer hjem fra arbejde, som f.eks. at give dig selv lov til at læse din yndlingsbog eller se et afsnit af din favoritserie efter nogle aktive timer på arbejde.

 

På den måde bevarer du din lyst og motivation til at fortsætte den gode stime, indtil bevægelse i arbejdstiden er blevet til en daglig vane.

Mangler du hjælp til at ændre eller fastlægge dine vaner, kan du altid kontakte os på motivation@officefit.dk eller 70 40 49 37.

Share on facebook
Share on linkedin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *