Forside » Bevægelse som smertelindring

Bevægelse som smertelindring

22-11-2016, Vibeke R. Pedersen, Officefit.dk

 

Bevæg dig til en smertefri hverdag

De kloge siger, at bevægelse kan være en god måde at forebygge og lindre rygskader på, men hvordan hænger det lige sammen?

Har du nogensinde undret dig over, hvordan det kan være at man med stillesiddende arbejde på kontor kan få ondt i ryggen? Vi sidder jo bare på kontoret og belaster jo slet ikke kroppen. Eller gør vi også det?

Ved at sidde ned det meste af dagen bliver de bløde skiver gelé mellem ryghvirvlerne mast (diskus). Til sidst kan det ende med, at det bliver ligesom dine gamle nedslidte løbesko. De absorbere heller ikke stødende fra dine løbeture længere også får du ondt i muskler og led. Det samme kan ske for din ryg ved for meget stillesiddende adfærd, da den bløde gelé vil bule ud og presse sig ud på nerverne i ryggen.

Selvfølgelig kan det være at du har mange ergonomiske hjælpemidler til rådighed for at aflaste ryggen, men hjælper de rent faktisk? Hvordan løser man det så? Problemet er at den bløde gelé ikke får næring nok til at vedligeholde sig selv, når man sidder ned hele dagen. Så det kan være man skulle bevæge sig lidt?

Spørg dig selv, hvad tror du fungere bedst som forebyggelse eller lindring på rygproblemer?

Det dejlige ergonomiske udstyr eller lidt bevægelse hver dag?

 

Dette blogindlæg er baseret på information fra artiklerne:

http://clausmanniche.dk/publications/Ryg_Center_Fyn_CD/index4f37.html

http://www.arbejdsmiljoviden.dk/Nyt/Nyheder/2016/November/08_Smerter-i-ryg-og-nakke-hvad-virker

Vurder dette indlæg

Om OfficeFit

OfficeFit er din samarbejdspartner, som sikrer sundhed på arbejdspladser rundt om i Danmark. Vi vil ændre den Skandinaviske kontor kultur til det bedre, og synliggøre konsekvenserne af den stillesiddende adfærd. Vores team er specialister inden for bevægelse, nudging, motivation og meget mere.

Relaterede indlæg

Related Posts