Forside » Dårligt Arbejdsmiljø? Få bedre fysisk og psykisk arbejdsmiljø
ondt i ryggen øvelser

Dårligt Arbejdsmiljø?

Få bedre fysisk og psykisk arbejdsmiljø.

Et dårligt arbejdsmiljø er altafgørende for, om du trives på din arbejdsplads. I de senere år er der kommet større fokus på at udbedre dårligt arbejdsmiljø, men der er stadig mange, der oplever dårlige forhold på arbejdspladsen af flere forskellige årsager.

Men hvad kendetegner et godt arbejdsmiljø? Og hvad kan du selv gøre for at udbedre et dårligt arbejdsmiljø?

Det kan du få svar på her, hvor du kan finde ud af, hvilke tegn, du skal holde øje med på din arbejdsplads samt hvad, du selv kan gøre for at skabe et bedre arbejdsmiljø på din arbejdsplads.

5 tegn på et dårligt arbejdsmiljø

  1. Der er mange sygemeldinger og sygefravær på din arbejdsplads
  2. Der er ikke fællesskab mellem kollegaerne
  3. Der er stor udskiftning i ansatte (mange opsigelser og/eller fyringer)
  4. Du oplever, at der ikke bliver taget hensyn til de ansattes behov
  5. Ledelsen lytter ikke, når der bliver påpeget problemer – både psykiske, fysiske og sociale

Sådan genkender du et dårligt arbejdsmiljø

Et dårligt arbejdsmiljø kan både være psykisk, fysisk og socialt. Og uanset hvad der skaber det dårlige arbejdsmiljø, kan det være enormt opslidende at være en del af. Det er både skadeligt for dig som ansat og for dig som chef – for det bliver dyrt i længden, når sygefraværet stiger og effektiviteten falder.

Men hvordan genkender man et dårligt arbejdsmiljø, og hvad kan man gøre for at vende skuden?

Hvad er et dårligt arbejdsmiljø?

Et dårligt arbejdsmiljø kan både være psykisk, fysisk og socialt betinget. Et dårligt arbejdsmiljø kan skyldes alt fra mobning til ringe fysiske forhold. Overordnet kan man sige, at arbejdsmiljøet er betinget af de relationer og de vilkår, du møder på din arbejdsplads.

Et dårligt arbejdsmiljø kan derfor være, hvis ledelsen ikke lytter til de ansatte, eller hvis din kontorstol er forældet, så du får ondt i ryggen.

Trives man ikke på arbejdspladsen af enten den ene eller anden årsag, er resultatet ofte det samme:

  • Flere sygemeldinger og større sygefravær
  • Flere der bliver sygemeldt med stress og depressioner
  • Medarbejdere, der er mindre effektive, fordi de ikke er glade, når er de er på arbejde

Et dårligt arbejdsmiljø er ikke et motiverende arbejdsmiljø, og derfor vil det i sidste ende også ramme ledelsen.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har et dårligt arbejdsmiljø?

Hvis du hver dag, du kommer hjem fra arbejde føler dig drænet, nedtrykt og helt energiforladt, tyder meget på, at det er på tide, at der sker ændringer på din arbejdsplads. Men det kan være svært at vide, hvor og hvordan, man skal sætte ind.

Hvad er arbejdspladsens ansvar, og hvad kan du selv gøre?

Et dårligt arbejdsmiljø kan både være af fysiske såvel som psykiske årsager. Skyldes det sociale eller psykiske årsager, kan det være svært som ene mand at skabe en løsning. Oplever I problemer som stress, mobning eller andre faktorer, der skaber en ubehagelig stemning, er det ledelsens og dermed arbejdspladsen ansvar at sørge for, at problemerne udbedres.

Ikke to sager er ens, og uanset om det er en enkelt person eller episode, eller det er en hel gruppe, der oplever det, er det vigtigt, at problemet kommer frem i lyset.

Hvis du oplever dårligt arbejdsmiljø:

  • Tal med jeres arbejdsmiljørepræsentant, hvis I har sådan en. Det er denne persons ansvar at sørge for at tage hånd om det psykiske såvel som det fysiske arbejdsmiljø.
  • Tal med dine kollegaer om, hvad I selv kan gøre for at forbedre arbejdsmiljøet.
  • Rejs kritik i samlet flok. Ingen skal stå alene med en kritik, og derfor er det altid en god idé at rejse kritik skriftligt – med alles underskrifter på.
  • Oplever du mobning på arbejdspladsen, har Arbejdstilsynet oprettet en særlig hotline om mobning, hvor du kan søge råd og vejledning.
  • Som en sidste løsning kan I vælge at inddrage arbejdstilsynet, hvor I anonymt kan klage over arbejdsmiljø og arbejdsforhold. 

Flere og flere arbejdspladser har succes med at inddrage bevægelse og motion på arbejdspladsen for at skabe et bedre miljø og gladere medarbejdere.

Nogle steder tilbyder de fri adgang til motionsrum eller fitnesscenter, men mindre kan også gøre det.

Hvad kan du selv gøre for at bidrage til større trivsel på arbejdspladsen?

  • Vær en god kollega ved at være opmærksom på andres behov
  • Bliv god til at genkende nogle af de mest almindelige tegn på stress
  • Vær opmærksom på, om der er balance mellem krav, ressourcer og forventninger til dig og dine kollegaer
  • Bliv bedre til at genkende dine egne faresignaler på stress
  • Bliv bedre til at slappe af og være fysisk aktiv
  • Lyt til dine kollegaer, og husk at spørge ind til dem
  • Vær ikke bange for at lave lidt spas og løjer, når det passer ind – det kan gøre det nemmere at komme igennem en hård periode/dag, hvis I kan grine lidt af det hele

Bevægelse og motion kan påvirke arbejdsmiljøet i den rigtige retning

Sunde medarbejdere er gladere medarbejdere. Og selvom det at bevæge sig giver god mening for de fleste, kan det være svært at finde tiden til det på arbejdet. Har du et stillesiddende kontorjob, glemmer du i løbet af dagen at røre dig, og det påvirker ikke ligefrem energien eller overskuddet i den rigtige retning.

Udover at gavne den enkelte, kan små fælles indslag med fokus på bevægelse være med til at skabe mere og bedre sammenhold på arbejdspladsen. Men hvordan kommer man lige i gang?

Det vigtigste er at sørge for, at træning og bevægelse bliver en helt naturlig del af arbejdsdagen. Det er en gevinst for den enkelte medarbejder, for fællesskabet og i sidste ende for virksomheden.

Derfor er træning og bevægelse på arbejdspladsen vigtigt:

  • Træning og bevægelse giver den enkelte medarbejder færre smerter i muskler og led
  • Motion påvirker medarbejderens trivsel og tilfredshed i arbejdet
  • Bevægelse giver mere energi og i sidste ende mere effektive medarbejdere
  • Mere bevægelse giver mindre sygefravær
  • Fælles træning og bevægelse styrker fællesskabet og giver mere sammenhold på arbejdspladsen

Sådan bliver I bedre til at bevæge jer på arbejdspladsen

Rom blev ikke bygget på én dag, og på samme måde kan det tage tid at skabe gode, sunde rutiner på arbejdspladsen. 

Før I kaster jer ud i løbeklubber og styrketræning, er det en god idé at starte med at få mere bevægelse ind i hverdagen på kontoret. Er I helt på bar bund med, hvad det indebærer? I Officefit Appen får I en masse øvelser– individuelle som fælles. De er nemme at følge, og du har det hele samlet et sted.

Tips og tricks til at få mere bevægelse på arbejdspladsen:

  • Hav små konkurrencer – hvem går flest skridt på en dag? Hvem forbrænder flest kalorier, eller hvem sidder mindst ned ved deres hævesænkebord?
  • Start i det små, og skab gode rutiner– sæt faste tidspunkter for, hvornår du står op, og hvornår du sidder ned ved computeren, stil printeren langt væk, og sørg for at holde små pauser.
  • Hold små pauser – hold mikropauser en gang i timen. Gå ud og hent kaffe, eller stræk benene.
  • Skift stilling ofte– udover at skifte mellem at stå op og sidde ned, er det en god idé ofte at skifte stilling, så du ikke altid er fastlåst i den samme stilling.
  • Lav aftaler med dine kollegaer– på den måde kan I minde hinanden om at røre jer, måske gå en lille tur sammen, eller minde hinanden på, at I skal huske at bruge jeres hævesænkeborde.

Er I helt på bar bund? Så tilbyder vi ergonomisk vejledning til alle typer af virksomheder og ansatte.

Et godt arbejdsmiljø giver gladere medarbejdere

Et godt arbejdsmiljø er essentielt for, om medarbejderne har det godt. Der er mange gode grunde til, at man altid bør arbejde med trivsel på arbejdspladsen – for gladere medarbejdere bliver længere i deres job, de er mere effektive, og de præsterer bedre. Så alt i alt er det en rigtig god investering at sørge for, at alle har det godt på arbejdspladsen.

Derfor er det vigtigt at skabe et godt arbejdsmiljø

  • Glade og sunde medarbejdere er mindre syge
  • Glade og tilfredse medarbejdere er mere motiverede i deres arbejde og bedre til at finde nye, bedre løsninger
  • Gladere medarbejdere er mere omstillingsparate og bedre til at håndtere forandringer
  • Gladere medarbejdere har nemmere ved at arbejde sammen samt mere overskud til at håndtere deres kollegaer og skabe god stemning – god stemning smitter
  • Tilfredse medarbejdere er mindre tilbøjelige til at søge andre jobs uden for virksomheden
  • Glade medarbejdere, der trives, er mere effektive og begår færre fejl

Et sundt og godt arbejdsmiljø betyder gladere medarbejdere, der har lyst til at tage på arbejde hver dag med panden oprejst. Det betyder færre sygedage og i det hele taget større trivsel.

Har I brug for hjælp til at komme i gang med at skabe bedre trivsel? Gå på opdagelse i vores OfficeFit Online Univers, der hjælper med at gøre arbejdspladsen både sund og produktiv gennem bevægelse, motivation og inspiration.

Om OfficeFit

OfficeFit er din samarbejdspartner, som sikrer sundhed på arbejdspladser rundt om i Danmark.

Vi vil ændre den Skandinaviske kontorkultur til det bedre, og synliggøre konsekvenserne af den stillesiddende adfærd.

Vores team er specialister inden for bevægelse, nudging, motivation og meget mere.