Forside » Lændesmerter – Gå væk!

Lændesmerter – Gå væk!

20-08-2018, Ronnie Rahbek, Officefit.dk

Lændesmerter er blevet en folkesygdom i Danmark. Det anslås, at mellem 60-80 procent af befolkningen i løbet af livet vil få væsentlige rygsmerter. En af årsagerne til smerterne kan være mangel på bevægelse – både arbejdslivet og fritiden bliver mere og mere stillesiddende.

Prøv at tælle sammen, hvor mange timer du sidder ned i løbet af en almindelig dag. Hvis du når op på otte timer eller derover, er sandsynligheden for, at du oplever lændesmerter mere end tredoblet. Smerterne kan skyldes, at kroppens muskler går i dvale, når vi sidder ned for lang tid af gangen. Det betyder, at vi taber muskelmasse, musklerne bliver kortere og stivere, og mister en del af deres fleksibilitet. Særligt hvis stolen eller sofaen du sidder i har ryglæn forværres din kropsholdning, da rygmusklerne bliver slappe.

Smerterne i lænden kan vise sig i forskellige former og intensitet, være akutte, kroniske, skyldes slidgigt, en diskusprolaps eller måske skæv ryg. De fleste former for rygsmerter kan dog reduceres ved mere bevægelse i dagligdagen.

Stå op, og boost din forbrænding og sundhed

Undersøgelser viser, at du forbrænder op mod 0,7 kalorier mere i minuttet ved at stå op ved dit skrivebord, end hvis du sidder ned. Det lyder måske ikke af meget, men hvis du står op 2 timer i løbet af din arbejdsdag svarer det til omkring 84 kalorier. Gør du dette hver dag, svarer det til 420 kalorier på en arbejdsuge og på de 220 arbejdsdage, som der er på et helt år, svarer det til 18.480 kalorier. Omregnet til fysisk aktivitet svarer dette til at have løbet 6 hele maratons!

Hvis ikke du gør det for forbrændingens skyld, så gør det for din sundheds skyld. Ved at stå op øger du hjerte frekvensen med op til 6 -10 slag mere i minuttet, hvilket ikke kun øger forbrændingen men samtidig stimulerer kroppen, så den har nemmere ved at transportere de vigtige elementer rundt i kroppen og sortere de dårlige elementer fra. Du vil sandsynligvis opleve øget fokus og mere energi, en forbedret kropsholdning og en reduktion af smerter i bevægeapparatet og meget mere.

Rejs dig op

Rygproblemer kan være en stor gene i dagligdagen, men heldigvis kan man i de fleste tilfælde selv gøre noget ved det, og reducere eller helt fjerne smerterne.

Hvis du har en diskusprolaps, tænker du måske, at du har bedst af at sidde ned på kontorstolen i løbet af arbejdsdagen, for at undgå belastning af ryggen. Faktisk forholder det sig modsat. Belastningen og trykket på ryghvirvlerne er langt mindre, når du står op, fremfor at sidde ned godt plantet i kontorstolen. Dermed ikke sagt, at du skal stå op hele dagen. Det kræver tilvænning at stå op ved skrivebordet, start i det små og øg gradvist den stående tid. Her er det vigtigt, at du stadig lytter til kroppen, har behagelige sko på og et blødt underlag at stå på, for eksempel i form af en aflastningsmåtte.

 

Gode råd til at fjerne eller reducere smerter i lænden

• Vær fysisk aktiv og i bevægelse. Ved at holde kroppen aktiv forbedrer og styrker du kroppens kredsløb, så lændehvirvlerne forbliver sunde.

• Styrketræning. Ved træning af kroppens muskler og led øges blodgennemstrømningen, tætheden i knoglerne øges og led og ledbånd styrkes.

• Undgå stillesiddende arbejde. Selvom du har kontorarbejde og arbejder foran en computer det meste af dagen, er det stadig muligt at få bevægelse ind i arbejdsdagen. Brug dit hæve-sænke-bord, få skabt nogle gode vaner og kør bordet op, når du går til frokost og igen, når du skal hjem fra arbejde. Når du kommer tilbage til din plads, skal du ikke tage stilling til, om du skal rejse dig fra den ellers behagelige kontorstol. Jo mere aktivitet, jo bedre. Eksempelvis brug et gåbånd på arbejdspladsen, og få et afbræk i den stillesiddende adfærd. Når du er stående er belastningen på ryghvirvlerne mindre, og du får samtidig styrket rygmuskulaturen og forbedret blodkredsløbet.

• Lav elastikøvelser derhjemme eller på arbejdet. Bare 5-10 minutter om dagen, har en mærkbar effekt. En fælles pause med øvelser på arbejdspladsen er godt givet ud, både for dig og virksomheden.
Hvis smerterne er vedvarende og intense søg da altid råd og vejledning hos din læge.

Dette blogindlæg er baseret på information fra:

5 (100%) 4 vote[s]

Om OfficeFit

OfficeFit er din samarbejdspartner, som sikrer sundhed på arbejdspladser rundt om i Danmark. Vi vil ændre den Skandinaviske kontor kultur til det bedre, og synliggøre konsekvenserne af den stillesiddende adfærd. Vores team er specialister inden for bevægelse, nudging, motivation og meget mere.

Relaterede indlæg

Related Posts