Sundhedsambassadører i særklasse

Hos Socialmedicin og Rehabilitering har sundhedsambassadørerne knækket ambassadør-koden.

I min tid som sundhedsrådgiver hos OfficeFit har jeg efterhånden været ude og pitche Bevægelseskonceptet og termen ”Sundhedsambassadører” for en del virksomheder. For at man virkelig opnår bevægelseskonceptets potentiale, er det vigtigt med gode sundhedsambassadører, der kan være med til at sætte retningen og forme bevægelses-visionen.

Ét af de første spørgsmål, jeg altid bliver mødt af, er: Hvad vil det sige at være sundhedsambassadør?


Og Dernæst: Hvordan bliver man ”en god sundhedsambassadør”?

Efter bedste evne forsøger jeg at forklare… Og da jeg så mødte sundhedsambassadørerne, Jane Ugilt og Katharina Moselund, fra Socialmedicin og Rehabilitering, viste de mig, gennem fantastisk samspil, smittende engagement, kollegial forståelse og en innovativ tilgang, et lysende klart eksempel på, hvad det vil sige at være ”gode sundhedsambassadører”. Faktisk vil jeg gå så langt som at sige, at de er: Stjerneseje sundhedsambassadører, ja – ligefrem sundhedsambassadører i særklasse.

Mit formål med denne artikel er derfor, at lade stjernerne skinne: At lade Jane og Katharina vise, hvad de gør og kan. Mit håb er, at deres måde at gå til sundheds-makronerne på, kan inspirere, guide og vejlede andre, der søger inspiration.

3-2-1: Bevægelsesstart: Skemalagt introduktion af OfficeFit for nye medarbejdere

For at sikre, at nye medarbejdere kommer godt fra start, er det nu en fast del af indkøringsperioden, at man slår et smut forbi enten Janes eller Katharina kontor. ”Her sørger vi for at man 1 til 1 bliver godt oprettet i systemet og kommer godt i gang med det første program,” uddyber Katharina. 

”Ja, og så bruger vi det også som argument ift. kulden”, siger Jane, der hentyder til de 19 grader, der maks. må være på kontoret.

”Nej, Der er ingen undskyldninger,” griner Katharina: ”Hvis de siger noget om kulden, så ved de godt, at vi tropper op med cykler. ”Og stepperne – de er også i høj kurs,” uddyber Jane, der allerede fra start kastede sin kærlighed over stepperen. Og kærligheden har hun formået at bringe videre, ved bl.a. at peptalke kollegaerne løbende: ”Prøv nu at få lullet det ind, når du alligevel står og læser.” Faktisk er feedbacken at kollegaerne er helt overraskede over, at det ikke er hårdere: ”Den kører rent faktisk meget smooth: Den hakker ikke, og du kan selv bestemme tempoet,” smiler Jane begejstret.

Bevægelsesimplementering fra toppen

Katharina og Jane har haft bevægelseskonceptet med på deres LMU-og arbejdsmiljøgrupper. Katharina fortæller: ”Vi havde brug for et tydeligt grønt flag ift. at formidle til alle: Det her med bevægelse, det må I rent faktisk gerne bruge jeres arbejdstid på.

Det røg igennem LMU, der blev så begejstrede, at de rent faktisk kom med flere bevægelsesmæssige tiltag, som medarbejderne kunne gøre i løbet af deres arbejdsdag. Fx så tilbød de, at vi kunne få mulighed for at spise frokost i 15 minutter og så gå i en halv time. Vi får reelt et kvarter ekstra, for at få mulighed for at bevæge os i frokostpausen.”

”Så flot”, supplerer Jane anerkendende: ”Der er bare opbakning hele vejen rundt. Så jeg har printet retningslinjerne ud fra LMU samt beskrivelser af OfficeFits bevægelseskoncept og hængt dem op rundt omkring, så folk ikke bliver i tvivl. Jeg har også sendt det rundt til alle mine kollegaer. Og så bruger jeg meget som argument, at lederen, Ulrik, sidder altså også på cyklen. Både Jane og Katharina bryder ud i grin. Det viser sig, at ingen efterhånden er i tvivl om Ulriks cykling, da han sidst kom for sent til et møde: ”JEG SKAL OP PÅ 10 KM!”, havde han råbt inde fra sit kontor. ”Og så tilgav vi ham naturligvis med det samme,” siger en smilende Jane med tårer i øjenkrogen.

Det brænder meget tydeligt igennem, hvor stolte de er af Ulriks måde at tage konceptet til sig på. ”Han har bare ikke lært at registrere sig i appen endnu,” siger Katharina dog, mens hun undertrygger et smil og fortsætter: ”Bare rolig, Jane – jeg satte ham ind i det i går.” Og både Jane og jeg ånder lettede op.

Fra konkurrenceentusiast til hverdagsrealist: Forskelligheden former visionen

KUNDECASE BILLEDE 3

Mens Katharina er et stort konkurrencemenneske, der nyder at få en masse kilometer i benene, vinde challenges i appen og booste kollegaerne til at nå nye mål, så brænder Jane omvendt for at kunne få bevægelsen kørt ind i arbejdsgangen: ”Det vigtigste er, at man kan få det lullet ind: Jeg sætter en stepper ved printeren, hvor man alligevel skal stå og vente, til maskinen bliver færdig. Nogle gange får jeg en kommentar, når jeg står på stepperen ved printeren, og så siger jeg ”Namen se, jeg gør det bare – så gør du det også næste gang.”

Og netop hér ser sundhedsambassadørerne deres styrke, ja Jane siger lige ud, at: ”Vi synes, det er fantastisk med vores forskellighed. Vi er så gode til at komplettere hinanden. Vi brager selvfølgelig af og til imod hinanden, men vi accepterer også hinanden, og jeg tager det meget positivt.” Katharina uddyber: ”Havde vi begge været helt ens, så havde vi nok mistet halvdelen af flokken, da vi repræsenterer to helt forskellige grupper af vores kollegaer:

Når jeg fx spontant siger ”nu kører vi med det her”, så siger du ”ja meeeeen, ” så jeg får stoppet op og rettet ind. Og Jane siger også, at hun nogle gange har brug for det kærlige skub, som sætter hende i gang.” ”Der er Katharina bare god,” samtykker Jane begejstret. Både Katharina og Jane understreger desuden vigtigheden i, at man ikke står alene med posten.

At imødekomme og afvæbne udfordringer

KUNDECASE BILLEDE 4

Katharina og Jane er meget proaktive og viser tydeligt at det er dem, der er sundhedsambassadører, og at de er klar til at bane vejen og retningen. Det har bevirket, at de ikke har mødt modstand i deres initiativer.

Jane siger: ”Vi har slet ikke mødt det der ”Åh nej, ikke endnu en udfordring, eller nu ikke cykling igen.” Det eneste, der har været, er en snakken i krogene om, hvorvidt man er konkurrenceminded eller ej,” betoner Katharina dog. ” Og den har vi brugt lidt tid på at dræbe. Jeg har fx taget den op i plenum: ”Jamen det kan godt være, at du ikke er det, men derfor behøver du jo ikke at lade være med at byde ind i fællesskabet – eller spænde ben for andre. Det har folk taget godt imod: Nogen fik lige pludselig lyst til at tage cyklen til og fra arbejde, som de ellers ikke følte motivation for. Det var dét, de kunne byde ind med. Og det er bare vigtigt, at vi får os en snak om, hvad bevægelsen kan, og hvilke muligheder, den giver os: Også i forhold til fællesskabet.”

Desuden har sundhedsambassadørerne været meget bevidste i kommunikation omkring Bevægelseskonceptet: ”Allerede fra starten var vi meget bevidste om ikke at være for pushy og ikke at sende for mange mails,” siger Katharina og fortsætter: ”Under et oplæg om Bevægelseskonceptet sagde Jane endda, at ”alt er okay, vi forventer ikke, at alle er helt oppe at ringe fra start. Måske er du ikke klar lige nu, måske kommer det først med tiden. Det hele er okay, og hvis man er i tvivl om noget, så skal man bare komme og hive fat i os.”

”Vi tilbyder også, at man kan være med i en prøveperiode. Man kan få en måned eller tre, hvor man er med inden i challenges osv. Bagefter kan vi så evaluere på, om det er noget for dem. Så undgår vi presset,” afrunder Jane.

Nye bevægelsestiltag på tegnebrættet

Katharina og Jane overvejer, om de skal have et gåbånd ind på ét af kontorerne, da mange af kollegaerne har udvist interesse herfor. Det kræver dog, at de får noget mere plads, så denne idé er fortsat i proces. Derudover er noget fællesbevægelse i kikkerten: Jane og Katharina har brugt en del tid på at vejre stemningen, så de kommer godt fra start med den fælles bevægelse. De har haft kørt det et par gange, hvor det er stoppet, så nu er de meget klare i spyttet: ”Hvordan skal den serveres? hvem er det, vi har med at gøre? Hvornår på dagen og ugen vil det passe? Hvordan er stemningen i rummet på dagen? Osv.

”Ja – gør vi det for tidligt eller på den forkerte måde, så bliver det sådan ”Jamen så stikker jeg af LIGE NU.” Smiler Jane og fortsætter: ”Det spreder dårlig energi, hvis nogen føler sig tvunget til det. Det skal kommunikeres tydeligt, at det er frivilligt.

Katharina uddyber ”lige nu har vi på tegnebrættet, at vi vil samle folk: Bare 5 minutter efter en formiddagspause 2-3 gange om ugen, så det bliver realistisk. Vi vil sætte det ind i folks kalendere, og vi har et fast sted, hvor vi mødes. Så kan folk komme, hvis de vil. Det skal ikke være sådan noget med: Nåårh – nu sidder I der og spiser: Så er det OP og i gang.” Jane byder ind: ”Det skal ligesom passe ind i hverdagen, så det bare bliver helt naturligt. Balancen er så vigtig.”

Et innovativt mindset og modet til at gå forrest: Bevægelses-brevkasse og uge challenge

KUNDECASE BILLEDE 5

”Kunne man ikke lave sådan en idé-brevkasse for bevægelsestiltag? Hvis folk nu har idéer til en sjov challenge eller idéer til bevægelse generelt?” Spørger Katharina henvendt til Jane, der fluks smiler anerkendende og siger: ”Sindssygt god idé: Måske nogle har lyst til fælles gåture efter arbejdstiden også?” Efter i fællesskab at have fundet frem til et nyt brevkasse-tiltag, vender de atter opmærksomheden mod mig.

”Vi drømmer også om at have en 5 dages challenge i stedet for en 21 dages challenge. Det er mere overkommeligt for alle. De 21 dage når vi aldrig igennem: Vi vil gerne have en succes, der er lige til at lugte foran os,” fortæller Katharina, og uddyber: ”Jeg kan godt motivere mine kollegaer til en uge, men hver dag i 4 uger er bare ikke realistisk.

”Kan vi ikke få sådan en 5 dages challenge af jer, Louise?” Spørger Katharina med et forventningsfuldt blik rettet mod mig. Jane nikker ivrigt og istemmer: ”Vi kunne jo kalde det en uge challenge.”

Og lige der rammer Jane og Katharina ind i noget af det, jeg faldt pladask for, da jeg havde mit første opfølgningsmøde med dem: Deres innovative tankegang til bevægelse og deres mod til at gå forrest: Vi vil det her, og vi gør det her på vores måde!

Nu skal jeg naturligvis ikke lade Katharina og Jane hænge, så for at vende tilbage til spørgsmålet:
Deres superfine forslag om ”uge challenge” som supplement til vores 21 dages challenge er allerede nu i proces – ligesom mange af deres andre forbedringsforslag, der blandt andet indgår i vores nye app-version, der udkommer 01/11/22.

Både Jane og Katharina synes, at OfficeFits Bevægelseskoncept har gjort en forskel i en sådan grad, at de begge har anbefalet det i deres netværk: ”Jeg taler så varmt om det,” udtrykker en storsmilende Jane, der vil hjælpe mig med at ”slå døren ind” på sin mand arbejdsplads: En begivenhed, jeg ser meget frem til at være en del af.

Har du brug for hjælp til at gøre bevægelse til en naturlig del af din arbejdsdag, så tøv endelig ikke med at kontakte os på active@officefit.dk eller tlf. 70 40 49 38.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *