Forside » Lav Wall Sit Challenge på din arbejdsplads
wall sit challenge

Lav Wall Sit Challenge på din arbejdsplads

Der hersker ingen tvivl. Challenges er og bliver en populær aktivitet blandt OfficeFittere.

Populariteten kan tilskrives, at Challenges er sjove aktiviteter, der udover at skabe velvære for den enkelte, styrker fællesskabet på arbejdspladsen. BrancheFællesskabets Arbejdsmiljø understreger, at fokus på netop den sociale kapital kan gavne en virksomheds kvalitet og effektivitet, samt styrke trivslen og det gode arbejdsmiljø (BFA, feb. 2019). Elementer som alle er med til at skabe værdi for den enkelte virksomhed og dens medarbejdere.

Blandt OfficeFits mange populære Challenges til arbejdspladsen, findes Wall Sit Challenge. Denne Challenge er en ægte sæsonvare, da omdrejningspunktet er fællesskab og udholdenhed.

Sidstnævnte er en kvalitet, som de danske lår drømmer om på skibakkerne, men bestemt også en kvalitet, som kroppen kan drage nytte af foran hæve-sænke-bordet – særligt når bordet er hævet.

 

Hvorfor lave Wall Sit Challenge på arbejdspladsen?

Selvom Wall Sit er en statisk øvelse, der udførelsesmæssigt bevæger sig væk fra OfficeFits vision om at bringe bevægelse ind i arbejdsdagen, så har øvelsen en stjerne hos os.

Wall Sit øvelsen:

– Er nem at gå i gang med, den kræver blot en væg

– Kan udføres i arbejdstiden og sammen med kollegaer

– Opretholder og stimulere muskelstyrke i mave og ryg

– Øger fokus på sundhed og giver anledning til mere stående arbejde

– Henvender sig til alle og kan differentieres i sværhedsgrad

– Giver begrænset sved på panden

– Holder pulsen nede

Sådan udføres Wall Sit

Se ovenstående Video af Mogens der udfører øvelsen

  •  Find en væg du kan sidde op ad sammen med dine kollegaer
  •  Stil dig med ryggen til væggen – ca. to fodlængder fra væggen
  •  Gå ned i siddeposition med fødderne i skuldrebredde
  •  Sug navlen ind, så lænden rører væggen – hermed har du kontrol over din mave og ryg
  •  Pres ryggen ind mod væggen og hold positionen så længe du kan!
  •  Vær opmærksom på at dine hofter og knæ er på linje, og at dine knæ ikke falder indad ved træthed.

OfficeFits Tip: Træn din bækkenbund ved at lave knibeøvelser, mens du udføre Wall Sit.

Lav ca. 2-3 sæt ad gangen på 30-60 sekunder…

Eller lad dig udfordre i Officefit´s Wall sit Challenge. 

OfficeFit´s Wall Sit Challenge er en udfordring, hvor du selv eller sammen med alle dine kollegaer skal følge et skema. Hver dag i 4 uger er der angivet hvor mange sekunder du/i skal holde Wall sit. Der er både en NORMAL version og en HARDCORE version, så der er ingen undskyldning for ikke at være med.

Wall Sit Øvelsen kan nemt differentieres i sværhedsgrad.

Gør øvelsen lettere: Undgå at gå langt ned i knæene

Gør øvelsen sværere: Tag et par fyldte vandflasker eller bøger på lårene

 

Hvorfor lave Wall Sit og træne statisk?

Wall Sit Challenge går i al sin enkelhed ud på, at alle medarbejdere samles og sidder op ad en væg, så længe de kan. Denne siddende position giver primært udholdenhed i lårene. Hvilket kan modvirke den brændende fornemmelse, som mange oplever på vej ned OG på vej op ad skibakken – ja, vi er flere der frygter både tallerken- og T-liften (Idrættens Træningslære 2007).

Musklernes evne til at producere kraft i en statisk position kaldes isometrisk træning. Ved denne type træning ændrer vinklerne på leddene eller musklerne sig ikke. Ved udførelsen af Wall Sit bliver medarbejderne altså siddende i den samme position under hele øvelsen. Træningsformen er nyttig for netop den stilling, som øvelsen udføres i (Idrættens Træningslære 2007). Både tallerken- og T-liften skulle nu synes mere overkommelig.

Selve øvelsen Wall Sit kan dog andet end gøre os klar til at sætte os på diverse skilifte. Øvelsen træner nemlig også de stabiliserende muskler i mave og ryg, og modvirker tab af muskelstyrke (Idrættens Træningslære 2007).

Overkroppens store muskler arbejder for det meste statisk. Deres primære opgave er at holde kroppen oprejst, og gør bl.a. kroppen i stand til at arbejde stående, afholde stående møder og/eller walk-and-talk møder. Desværre stimuleres kroppens stabiliserende holdefunktion meget lidt, når vi sidder foroverbøjet foran computerskærmen.

I gennemsnit, sidder danskerne ned 7-10 timer i døgnet. Tallene er høje og gør Danmark til et af de lande i Europa, hvor man sidder ned i længst tid (Videnscenter for Arbejdsmiljø 2017). Denne langvarige stillesiddende adfærd svækker kroppens muskler og holdefunktion – derudover giver adfærden risiko for overvægt, diabetes, hjerte-kar-sygdomme og endda tidlig død (men det er en anden snak).

Det er derfor vigtigt at putte øvelser og bevægelse ind i hverdagen, som stimulerer kroppen og som tvinger os op af stolen og/eller sofaen. Fritidsaktivitet er godt, men med 7-8 timer på arbejde hver dag, er det nødvendigt med tiltag, der stimulerer og stabiliserer vores krop og muskler i arbejdstiden (Videncenter for Arbejdsmiljø).

Med Wall Sit kan vi opretholde og stimulere maven og ryggens muskelstyrke. Vi kan skabe fokus på en sund og stærk siddeposition, samtidig med at vi kan styrke vores ståposition.

Med andre ord vi kan sørge for, at særligt vores ryg og lændemuskler undergå at blive ømme og trætte, når vi endelig har fået arbejdsbordet i en højde, der tillader, at vi kommer op af stolen. For ud af stolen, det tyder noget på, at vi skal.

Om OfficeFit

OfficeFit er din samarbejdspartner, som sikrer sundhed på arbejdspladser rundt om i Danmark.

Vi vil ændre den Skandinaviske kontorkultur til det bedre, og synliggøre konsekvenserne af den stillesiddende adfærd.

Vores team er specialister inden for bevægelse, nudging, motivation og meget mere.