Forside » Tag en pause og nå dit mål

Tag en pause og nå dit mål

10-05-2016, Lars Damgaard, Officefit.dk


Sidder du ned? Kan jeg ikke lige få dig til at rejse dig op? … Kom nuuuu …

Kender du det, at du sidder og prøver at komme i tanke om et bestemt ord?

Du har det lige på tungen, men af en eller anden årsag, så vil det s…. ord bare ikke komme frem. Endelig, så giver du op og går i gang med at tænke på noget andet. Fem minutter senere, står du ved kaffemaskinen og overvejer, om du skal vælge en almindelig kop kaffe, eller om du skal kaste dig over en chokolatteespressodrøm.

Bang!

(driftsoptimering)

Det var ordet.

Du glemmer alt om kaffen, og skynder dig ind og skrive ordet ned inden du glemmer det igen.…’Pis, nu glemte jeg kaffen’… Lyder det bekendt? Måske, du skulle holde lidt flere pauser i løbet af din arbejdsdag. Tænk over det.

I en hektisk hverdag med mange opgaver, springer vi ofte pauserne over, da vi ikke føler, vi har tid til at gå væk fra skrivebordet.

Men er det nu også klogt? Rent faktisk, har vores hjerne godt af små pauser, hvor vi lige ryster hovedet og får lidt plads imellem tankerne. Det fjerner den negative stress, hvor vi irriteres over en opgave, eller et problem, vi ikke lige kan få knækket.

Nogle gange kan vi blive så fokuserede på en opgave, at vi ikke kan se løsningen, selvom den står lige foran næsen af os. Der hjælper det, at gå væk fra opgaven, tænke på noget andet, folde en papirflyver, eller måske gå en tur og lytte til lidt fuglekvidder.

Især det, at få bevæget sig, stimulerer vores evne til at tænke klart og tænke kreativt. Man kan sige, at jo bedre hjernen bliver ”skyllet igennem”, jo bedre arbejder den også.

Hvis du lider under stillesiddende adfærd, vil du altså kunne blive mere effektiv og mere kreativ, ved at give din stol en pause, og så rejse dig op og få blodet til at suse lidt hurtigere.

(I skrivende stund, har jeg gået 2163 skridt på et gåbånd. Når jeg er færdig med artiklen, har jeg klaret en stor del af sundhedsstyrelsens anbefalede 10.000 skridt. Hvor langt er du nået?)

De små pauser hjælper os på flere måder

Pauserne giver os for eksempel mulighed for at lære mere om ham der Gert ovre fra regnskab. Når vi møder ham ude ved kaffealteret, kan vi høre lidt om den Spanienstur, som Gert og konen har bestilt. Det kunne være, vi skulle overveje en tur til Spanien… Når vi har hørt om sangria og caminoen, har vi fået luft til hjernen, og kan gå tilbage til regnearket med fornyet energi. Prøv det!

Pss… Det blev til 4355 skridt på gåbåndet.

Vurder dette indlæg

Om OfficeFit

OfficeFit er din samarbejdspartner, som sikrer sundhed på arbejdspladser rundt om i Danmark. Vi vil ændre den Skandinaviske kontor kultur til det bedre, og synliggøre konsekvenserne af den stillesiddende adfærd. Vores team er specialister inden for bevægelse, nudging, motivation og meget mere.

Relaterede indlæg

Related Posts