Sukkerafhængighed findes det eller ej? 

I 2016 fastslog et review “Sugar addiction: the state of the science” fra tidsskriftet European Journal of Nutrion, at sukkerafhængighed hos mennesker ikke er underbygget videnskabeligt. Der eksisterer altså ingen neurokemisk egenskab ved sukker, som gør mennesker afhængige af sukker.

Alligevel oplever du, måske ligesom mange andre, at du har et problematisk forhold til sukker? Kan du f.eks. knap nok koncentrere dig, fordi der kun kører billeder af kage og slik på den indre nethinde? Oplever du en glædesrus, så snart du har smagt den søde smag? Men bliver også du overmandet af træthed og dårligt humør efter, at du har spist meget sukker? Selvom de fleste kan svare ja til alle tre spørgsmål, fortsætter vi med at spise letilgængelige fødevarer med et højt sukkerindhold. Fødevareder i løbet af arbejdsdagen hives op af skuffen, når vi sidder  kontorstolen og mangler hurtig energi. 

Dette blogindlæg giver dig tips og viden til at kunne opnå mere energi og et stabilt blodsukker, som er grundstenen for en stabil og energifyldt arbejdsdag. 

Hvorfor spise mindre sukker i arbejdstiden?

Vi tilbringer halvdelen af vores vågne timer på vores arbejdsplads. For de fleste betyder dette, at vi stempler ind til en hverdag, hvor kageordning er synonym med, at det er blevet torsdag. Og hvor annonceringen af et jubilæum, en familieudvidelse, eller resultater opnået i fællesskab fejres med noget til den søde tand. 

Er du også en af dem, som får dårlig samvittighed over, at du takker ja til det sødehvér gang du bliver budt? Vi kan afsløre, at du er langt fra alene om ikke at kunne modstå fristelserne. Når vi spiser sukker, stimulerer vi vores belønningscenter i hjernen. Vi udskiller en lille mængde dopamin, som er et af hjernens lykkehormoner. Når du bliver tilbudt det søde, ved duat du bliver glad – i hvert fald for en stund. Dette kan meget vel forklare, hvorfor vi får lyst til sukker, og hvorfor vi fortsætter med at spise det søde, når først vi er kommet i gang. 

 Desværre er kombinationen af søde sager og en stillesiddende adfærd noget af dét, som har størst indflydelse på dit blodsukker – særligt i løbet af din arbejdsdag. Dette kan du læse mere om længere nede i blogindlæggetI første omgang får du dog hér nogle gode argumenter for, hvorfor det er en fordel at have et stabilt blodsukker: 

  

  • Du er i bedre humør 
  • Du tænker mere klart 
  • Du undgår at blive påvirket af de store udsving af træthed i løbet af dagen.
  • Du bliver fri for tanken om noget sødt 
  • Du vil have større mulighed for at tabe et par kilo 
  • Du vil automatisk øge din sundhed med sund og nærende mad og mere bevægelse 

Hvad er et stabilt blodsukker? 

Et stabilt blodsukker er ikke præget af hurtige stigninger og fald – det er stabilt og svinger kun melle4 og 6 mmol/l. Dit blodsukker vil altid stige lidt, når du fordøjer mad og dale lidt, når du nærmer dig sult. Særligt når vi spiser kulhydratholdig mad, som kornprodukter, mejeriprodukter, slik og sukker, sker der en stigning i blodets sukkerindhold. 

Som én af flere responser på dette, producerer bugspytningskirtlen hormonet insulin, som frigives til blodet. Insulin fjerner kulhydraten aka. sukkeren fra blodbanen og lagrer det i kroppens muskel- og leverceller som glykogendepoter. Fra disse depoter forsynes kroppen løbende med energi.  

Et stabilt blodsukker, som ligger i normalområdet er vigtigt for vores evne til at lytte til vores krop. Både hjernen og nervevævet påvirkes af koncentrationen af sukker i blodbanen, og begge organer er afhængige af, at denne koncentration er tilstrækkelig og stabil. Herved fodres hjernen korrekt, hvilket betyder, at vores tanker er klare, og at vi viser overskud i pressede situationer. Egenskaber som er vigtigi en travl arbejdsdag (Breüner, Frede: “Kost, Adfærd, Indlæringsevne”, Klim, 2002.).  

Hvis man spiser sundt og sørger for at være fysisk aktiv på daglig basisså skaber man de bedste rammer for et stabilt blodsukker. Sidstnævnte faktor; fysisk aktivitet er vigtig at fremhæve. Fysisk aktivitet har ikke kun en betydning for vores kalorieforbrænding, men også for vores evne til at regulere vores blodsukker. 

Når vi bevæger os, både på arbejdet og i fritiden, vedligeholder vi vores kredsløb, og vi vores musklers evne til at lagre sukker mere effektiv. Hermed mindskes risikoen for, at dagens måltider efterlader overskydende sukker i blodbanen. En tilstand som sætter kroppen på overarbejde og som på kort og længere sigt kan have en skadelig virkning på kroppen (men dette er en anden snak) 

forbindelse med fysisk aktivitet er det vigtigt at huske på, at lidt aktivitet er meget bedre end ingen aktivitetAlt tæller og har betydning for vores krops evne til at lagre energi bedst muligtDu kan derfor med fordel, rejse dig fra din kontorstol og arbejde stående.  

I Danmark regner man med, at over 1 mio. mennesker har unormalt blodsukkerniveau, og derfor har forringet livskvalitet

Hvad sker der, når mit blodsukker ikke er stabilt? 

 

Et ustabilt blodsukker kan både være for højt eller for lavt.  

Som beskrevet opstår det høje blodsukker, når man har tilført kroppen for meget sukker til, at det kan lagres. Sukkeren ophobes derfor i blodet. Når dette skerudskiller kroppen stresshormonet kortisol, som forsøger at skille sig af med sukkeret.  

Udskillelsen af kortisol gør os i første omgang energiske, men det vender hurtigt til en følelse af manglende kontrol og overskud, som i sidste ende giver dårligt humør.  

Når kortisol og andre hormoner har fået sænket blodsukkeret, vil blodsukkeret oftest blive for lavt, og du vil opleve, at du er træt og irritabel. Din krop vil opleve, at den mangler energi og vil sende signaler til hjernen om, at der nu er brug for hurtig energi. Skrevet på en anden måde, den populærer sukkertrang melder sig på banen, og du får nu lyst til kage og slik igen.  

Det er de færreste raske mennesker, der oplever et farligt lavt blodsukker. Denne tilstand optræder næsten kun i forbindelse med sygdomme som sukkersyge og organsvigtDet mange oplever som for lavt blodsukker skyldes et for hurtigt fald i blodsukkeret, dog indenfor normalen. For lavt blodsukker er ofte skyld i svimmelhed, hovedpine, træthed og humørsvingninger.  

Dog skal man huske, at humør og energiniveau påvirkes af mange andre tingbl.a. søvn, personlige faktorer, stressniveau og dine kollegaer.  

 

Sådan holder du dit blodsukker stabilt 

 

 Der er ikke nogen nem vej til et stabilt blodsukker, hvis du stadig synes at det er ok, at du en gang i mellem tager et stykke kage.   

Derimod er detre råd, som hvis du følger dem, gør det nemmere at undvære sukkeret.  

Men du skal først og fremmest beslutte dig for, at du vil efterprøve det. Det er hverken en kur eller en livstilsændring, det er blot lidt fornuft og god mad.   

  • Spis tre solide måltider i løbet af dagen. Morgenmad, frokost og aftensmad. Spis dig så mæt, at du begrænser dine sukkerholdige snacks. 
  • Måltider skal gerne følge de vejledende kostråd, med rigeligt grønt og få hurtige kulhydrater, som slik og sodavand. 
  • Jo mere bevægelse jo bedre. 

 Få ideer til blodsukkerstabiliserende mad her