Hvad sker der i kroppen hvis vi dyrker den stillesiddende adfærd?

07-08-2017, Ronnie Rahbek, Officefit.dk Ret meget er det korte svar på dette spørgsmål. Hjertet, koncentrationsevnen, levealder, humør og meget mere bliver belastet, hvis ikke vi sørger for at stimulere kroppen.

Hjertet og kredsløbet:

Hvis ikke vi har regelmæssig bevægelse i løbet af dagen, vil dette udløse dårlig aktivering af kredsløbet, og dette vil kunne mærkes på kroppen. Dvs. noget så simpel som en tur op af trapperne vil være anstrengende, og gøre dig forpustet.

Hjertet er pumpen, som sørger for at ilt og energi bliver transporteret ud til musklerne, men hjertet er også en muskel, og den er kun så stærk som vi gør den til. Hvis ikke vi stimulere hjertet, vil pumpekræften ikke være tilstrækkelig, og vi bliver derfor forpustet. Kredsløbet er det system der transportere trykket fra hjertet ud til de forskellige muskler, og organer, og hvis ikke hjertet gør sit arbejde godt nok, forkalker kredsløbet og mister sin elasticitet. Det kan i værste tilfælde udløse en blodprop.

 

Muskelstyrke og knogler:

Kroppen er bygget op af muskler omkring bevægeapparatet, sammenlagt har vi omkring 600 forskellige muskler i kroppen der enten støtter vores holdning eller bevægelse. Uden regelmæssig bevægelse mister vi denne muskelmasse allerede fra midten af tyverne og livet igennem. Vi mister i gennemsnit 30% af vores muskelmasse op til en alder af 80 år.

Manglende muskler kan give dig smerter i bevægeapparatet, balanceproblemer, faldulykker og påvirker desuden din generelle livskvalitet. Opbyggelse af musklerne tager 4 x så lang tid som at miste dem. Hvad knoglerne angår, vil manglende fysisk aktivitet også skade dem, manglende vægtkrævende fysisk aktivitet, som f.eks. en gåtur, løb, vægttræning og meget mere kan nemlig lede til svage knogler, som i sidste ende kan føre til knogleskørhed.

 

Det generelle helbred, fysisk og mentalt

At være fysisk aktiv og bryde den stillesiddende adfærd, forebygger en lang række forskellige sygdomme samt for tidlig død, faktisk helt op til 5 -6 år. Mange forskellige studier viser, at der er en positiv effekt ved træning, som forebygger livsstilssygdomme.

Træner du ikke, vil du ikke opnå denne forbyggende effekt for f.eks. visse kræftformer, hjertesygdomme, diabetes 2, overvægt, leversygdomme og meget mere. Men det er ikke kun den fysiske helbred, manglende bevægelse påvirker nemlig også den mentale sundhed. Ved at prioriterer motion, opnår man mere mentalt overskud, humøret forbedres, man sover bedre, man oplever mindre stress, og mere energi, dette udløser større livsglæde, og er med til at forebygge depressioner. Dette er bl.a. fordi bevægelse udløser endorfiner, som gør dig glad. 

 

Dette blogindlæg er baseret på information fra artiklen:

http://www.alt.dk/sundhed/det-sker-i-kroppen-nar-du-ikke-dyrker-motion