Den brændende kontorstol

05-07-2017, Ronnie Rahbek, Officefit.dk Den stillesiddende adfærd er blevet hverdagskost for rigtig mange danskere, mest på grund af vores arbejde på kontoret, i bilen eller i skolen. Men i vores fritid er vi også slemme til at sidde på vores bagdel.

Udviklingen og teknologien som vi har omgivet os med i dag, har gjort, at hvis ikke det er arbejdsskærmen, som vi sidder med, så er det mobilen eller fjernsynet derhjemme i stuen. Undersøgelser viser, at vi gennemsnitligt sidder ned 12 timer om dagen, dertil skal timerne hvor man sover, ligges til, og sammenlagt er det 19 - 20 timer, hvor kroppen ikke er i bevægelse.

 

Den stillesiddende adfærd har konsekvenser, både fysisk og mentalt for kroppen, for hvis ikke du bevæger dig, eller står op ved dit skrivebord bare en gang imellem i løbet af dagen, øger det risikoen for diabetes 2 med helt op til 112%. Hjertekar sygdomme helt op til 226% og reducerer levealderen helt op til 2 år. Dertil skal der ligges den livskvalitet til, som man har pga. div. Følgesygdomme.

  

Stå op, og boost din forbrænding og sundhed.

Undersøgelser viser, at du forbrænder op mod 0,7 kalorier mere i minuttet ved at stå op ved dit skrivebord, end hvis du sidder ned. Det lyder måske ikke af meget, men hvis du står op 2 timer i løbet af din arbejdsdag svarer det til omkring 84 kalorier. Gør du dette hver dag, svarer det til 420 kalorier på en arbejdsuge og på de 220 arbejdsdage, som der er på et helt år, svarer det til 18.480 kalorier. Omregnet til fysisk aktivitet svarer dette til at have løbet 6 hele maratons! 

 

Hvis ikke du gør det for forbrændingens skyld, så gør det for din sundheds skyld. Ved at stå op øger du hjerte frekvensen med op til 6 -10 slag mere i minuttet, hvilket ikke kun øger forbrændingen men samtidig stimulerer kroppen, så den har nemmere ved at transportere de vigtige elementer rundt i kroppen og sortere de dårlige elementer fra. Du vil sandsynligvis opleve øget fokus og mere energi, en forbedret kropsholdning og en reduktion af smerter i bevægeapparatet og meget mere.

 

Hjælp til at stå mere op.

Kultur og adfærdsændringer er ikke noget der laves om fra dag til dag, og det første skridt i den rigtige retning er altid en vis form for forståelse for problemstillingen. Den kan vi krydse af med ovenstående tekst.

Gør det til en vane at hæve dit bord når du møder ind på arbejde, og sæt dig gerne ned i løbet af formiddagen. Efter din middagspause hæver du igen bordet og står op efter du har spist. Dette er en simpel måde at komme i gang på. Husk hvis du ikke er vant til at stå op, så start stille og roligt så du ikke får skader eller forkert kropsholdning, når du står op i længere tid.

Hos OfficeFit fokuserer vi meget på motivation og at skubbe udviklingen i den rigtige retning, derfor har vi lavet en app (kommer til august) hvor du kan tracke dine aktiviteter når du står op – ekstra kalorie forbrænding, tid man har stået, og hvad svarer dette til i kilometer hvis man løber.

 

Dette blogindlæg er baseret på information fra artiklen: