Forside » Fysisk aktivitet med kollegaer er mere effektivt end træning alene derhjemme

Fysisk aktivitet med kollegaer er mere effektivt end træning alene derhjemme

12-04-2015, Ronnie Rahbek, Officefit.dk

 

Fysisk træning sammen med kollegaer er mere effektivt til at nedbringe smerter i muskler og led. Det reducerer også brugen af smertestillende medicin, og øger muskelstyrken i forhold til at træne hjemme, viser et nyt studie, blandt 200 medarbejdere på danske hospitaler.

Fysisk træning lindre smerter i muskler og led blandt forskellige jobgrupper. Det viser resultater af tidligere undersøgelser. Spørgsmålet er blandt andet under hvilke betingelser den fysiske træning skal foregå for at være mest effektiv.

I et nyt studie har forskere fra bl.a. Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø undersøgt, hvilken effekt fysisk træning udført enten sammen med kolleger på arbejdspladsen eller hjemme har på smerter i nakke, skuldre og lænderyg.

200 medarbejdere fra tre hospitaler deltog i undersøgelsen. Medarbejderne havde ved undersøgelsens start forskellige grader af smerter i muskler og led, og de blev tilfældigt inddelt i to grupper, som skulle træne i ti uger:

1.

Den ene gruppe udførte fysisk træning sammen med kolleger i arbejdstiden under vejledning af en træningsinstruktør. De brugte træningselastikker, kettlebells og træningsbolde. De blev opfordret til at træne fem gange ti minutter om ugen, og de gennemførte i gennemsnit to gange om ugen. Desuden blev de tilbudt fem coachingsessioner i grupper, hvor de bl.a. talte om deres forventninger til træningen, motivation, målsætninger, sund livsstil og om hvordan man opretholder en god træningsrutine.

2.

Den anden gruppe udførte den fysiske træning i hjemmet udenfor arbejdstiden. De brugte træningselastikker og øvelser med kropsvægt, fx mavebøjninger. Medarbejderne blev opfordret til at træne i fem gange ti minutter om ugen, og de gennemførte i gennemsnit en gang om ugen.

 

Begge grupper fik målt graden af smerter i lænderyg, nakke og skuldre, brugen af smertestillende medicin og muskelstyrke i ryggen ved undersøgelsens start og efter ti ugers træning. De modtog desuden i mindre omfang ergonomisk vejledning i patienthåndtering og brug af hjælpemidler.

I gruppen, der trænede sammen med kolleger på arbejdspladsen, blev målt følgende forbedringer:

  • Intensiteten af smerter blev nedsat med 27 procent.
  • Brugen af smertestillende medicin blev nedsat med 29 procent.
  • Muskelstyrken i ryggen blev øget med 9 procent i gruppen, der trænede på arbejdspladsen.

 

I gruppen, der trænede hjemme, blev der målt en enkelt forbedring:

  • Muskelstyrken i ryggen blev øget med 5 procent.

 

Dette blogindlæg er baseret på information fra artiklen:

“Fysisk træning sammen med kollegager på arbejdspladsen er mere effektivt end træne hjemme”, Arbejdsmiljøviden.dk

Vurder dette indlæg

Om OfficeFit

OfficeFit er din samarbejdspartner, som sikrer sundhed på arbejdspladser rundt om i Danmark. Vi vil ændre den Skandinaviske kontor kultur til det bedre, og synliggøre konsekvenserne af den stillesiddende adfærd. Vores team er specialister inden for bevægelse, nudging, motivation og meget mere.

Relaterede indlæg

Related Posts